امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
روایتی صریح در عدم تکلیف کفار به فروع
#16
(9-اسفند-1399, 21:45)1972392352 نوشته:
(8-اسفند-1399, 14:40)عرفان عزیزی نوشته: مثال عرفی که ذکر شده در مقایسه با مقام درست نیست اگر می خواهید دقیق تطبیق به محل بحث کنه باید جایی رو بگید که طرف اصلا وجود پدر رو قبول نداره بعد یکی از طرف پدرش براش نامه آورده که پدرت می گه ول گردی نکن. بعد که پدرش پیدا میشه بیاد بگه  مگه من حجت رو بر تو تمام نکردم. ؟!
به نظرتون صحیحه؟در مثال قاذورات احتمال ابتلاء هست خصوصا که می بیننیم امروز یه عده ای از شیطان پرست ها می خورند. اگر کافری فحص کرده و به توحید نرسیده که معذوره اگرم فحص نکرده به خاطر عدم فحص عقاب میشه نه به خاطر تکلیف.بله شانیت تحریک که گفتید برای صحت تکلیف کافی است اما این ربطی به اتمام حجت نداشت.و این روایت اثباتا دلیل بر نفی هستش اما این روایت به نظر بنده اطلاق داره.البته بستگی به پذیرش مفهوم شرط داره اگه کسی قبول داشته باشه مفهوم رو  حتما جمیع حصص تکلیف منتفی است چرا که در واقع امام فرمودند الکفار اذا آمنوا بالله و رسوله افترض علیهم الفرائض طبعا در غیر این فرض لم یفترض مطلقا چرا که پذیرش مفهوم شرط یعنی اثبات علیت تامه ی منحصره که با انحصار کلام شما دفع می شود
دقت بفرمایید داداش؛ چرا ادعای ظهور بلا منشأ میفرمایید؟ حجیت ظهور بنده به احراز مقام بیان است؛ کامل توضیح دادم؛ با توجه به تشکیک در مقام بیان با توضیح مذکور؛ تمسک به اصالة العموم و الاطلاق بی معناست. در مورد قاذورات هم لازمه کلامتون اینه که فعلا ماها که قصد اکل نداریم؛ مکلف نیستیم و حال آنکه بالوجدان ما همین الان درک میکنیم که مکلفیم به عدم اکل قاذورات؛ حالا شما نمیپذیرید؛ مناقشه در مثال است؛ کبرای القاء شده به حضرتعالی و تفکیک بین حصص تکالیف چه مشکلی دارد ثبوتا و اثباتا؟ البته اثباتا فرمودید اشکال داره ولی  هنوز نتونستید این ادعای ظهور رو با ذکر منشأ ظهور، مدلل سازید. به علاوه اتفاقا امثله مذکوره امثله خوبیست خصوصا برای شما که تکلیف رو منحصر در تحریک و بعث میدانید؛ خوب این امثله اتفاقا نقض های جالبی به انحصار شما هستند؛ اتفاقا تطبیق این امثله همینجاست؛  دقت بفرمایید که نیازی نیست که حتما فرزند، منکر وجود پدر باشه تا حصه تحریکی تکلیف در مورد او قابل تصور نباشه؛ خیر همینکه پسر به هر دلیلی تحریک در مورد او  تصور نشه؛ کافیست برای تشبیه به کفار. Smile
 فکر کنم بحث خیلی شلوغ شد؛ شما مکلف بودن جاهل مقصر به قضای تکالیف فوت شده رو چجور تصور میکنید با اینکه تکلیف به داعی تحریک در حق او لغو بوده است؟ ظاهر قضاء این است که جاهل مقصر به اداء مکلف بوده است. چجور مکلف بوده؟ هر جور تصویر کردید؛ کافر رو هم همینجور تصویر کنید.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: روایتی صریح در عدم تکلیف کفار به فروع - توسط 1972392352 - 12-اسفند-1399, 00:13

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حدیثی صریح در تکلیف کفار به فروع محمود رفاهی فرد 5 2,873 25-تير-1399, 22:50
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان