22-اسفند-1399, 03:23
بنده هر چه در این روایت می نگرم احساس می کنم ظهور قوی ای در اختصاص فرائض به مسلمین دارد؛ چنانکه مرحوم فیض و صاحب حدائق هم به همین روایت استناد کرده اند و برخی معاصرین هم ظهور آن را پذیرفته اند. جواب هایی هم که داده شده را تا جایی که دیدم نفهمیدم ( ن ک القواعد الفقهیه (الشیخ الفاضل)، ص320)
خود شما هم اول تعبیر کردید که این روایت، قابل "توجیه و تاویل" است که نشانگر پذیرش ظهور آن است. اما این که بحث مقام بیان را مطرح کرده اید و این که در مقام نفی جمیع حصص تکلیف نیست، اگر فقط تعبیر انما دعا الله العباد الی الایمان بود، با توجه به فعل دَعا می شد گفت که ناظر به تکلیف به داعی اتمام حجت نیست، اما در ادامه که آمده فاذا آمنوا بالله و برسوله افترض علیهم الفرائض، جای دعا، افترض تعبیر شده که ظاهر در اصل ایجاب فعل است نه مقام تحریک عبد
خود شما هم اول تعبیر کردید که این روایت، قابل "توجیه و تاویل" است که نشانگر پذیرش ظهور آن است. اما این که بحث مقام بیان را مطرح کرده اید و این که در مقام نفی جمیع حصص تکلیف نیست، اگر فقط تعبیر انما دعا الله العباد الی الایمان بود، با توجه به فعل دَعا می شد گفت که ناظر به تکلیف به داعی اتمام حجت نیست، اما در ادامه که آمده فاذا آمنوا بالله و برسوله افترض علیهم الفرائض، جای دعا، افترض تعبیر شده که ظاهر در اصل ایجاب فعل است نه مقام تحریک عبد