5-آبان-1392, 22:57
حضرت آیة الله شبیری در ج2 کتاب جرعه ای از دریا ص485 مطلبی جالبی در مقایسه بین مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی و مرحوم نائینی نقل میکنند که بی ارتباط بحث مذاق شریعت نیست:
مذاق امام فهمی
حدس میزنم آقای آسید ابوالحسن از نظر فهم روایات بر آقای نائینی مقدم باشد.گویا خود آسید ابوالحسن هم همین عقیده را داشته است.آقای حاج فقیهی به تناسب قضیه ای از آسید ابوالحسن نقل میکرد که ایشان میگفته:« اجتهاد،مذاقِ امام فهمی است ».ایشان در این جهت خودشان را مقدم میدانسته و ظاهرا مقدم هم بوده است.....
آسید ابوالحسن اجتهاد را «مذاقِ امام فهمی» میدانست و در فهم روایات،ذهن عرفی مستقیمی داشت و از این جهت بر آقای نائینی مقدم بود.بسیاری از بحث های رایج[به نظر میرسد منظورشان برخی مباحث مطروحه در اصول است]،لفّاظی است و از فطریات اولیه یا متّخَذ از روایات نیست.ملاک در فقاهت،توجه به فطریات فهم درست روایات است[این جمله را باید با آب طلا نوشت و قاب کرد] و آسید ابوالحسن در این جهت مقدم بود.
مذاق امام فهمی
حدس میزنم آقای آسید ابوالحسن از نظر فهم روایات بر آقای نائینی مقدم باشد.گویا خود آسید ابوالحسن هم همین عقیده را داشته است.آقای حاج فقیهی به تناسب قضیه ای از آسید ابوالحسن نقل میکرد که ایشان میگفته:« اجتهاد،مذاقِ امام فهمی است ».ایشان در این جهت خودشان را مقدم میدانسته و ظاهرا مقدم هم بوده است.....
آسید ابوالحسن اجتهاد را «مذاقِ امام فهمی» میدانست و در فهم روایات،ذهن عرفی مستقیمی داشت و از این جهت بر آقای نائینی مقدم بود.بسیاری از بحث های رایج[به نظر میرسد منظورشان برخی مباحث مطروحه در اصول است]،لفّاظی است و از فطریات اولیه یا متّخَذ از روایات نیست.ملاک در فقاهت،توجه به فطریات فهم درست روایات است[این جمله را باید با آب طلا نوشت و قاب کرد] و آسید ابوالحسن در این جهت مقدم بود.