امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تبعیض در انجبار
#1
Lightbulb 
مشهور قائل به انجبار ضعف سند روایت، با عمل اصحاب است. از جمله روایاتی که به دنبال انجبار آن با عمل اصحاب هستند، روایت عروه بارقی است که در بیع فضولی مورد استناد واقع می شود.
با صرف نظر از صغری یعنی عمل اصحاب به این روایت - که اثبات نمی شود- نکته ای را مرحوم حجّت در رابطه با انجبار تذکر می دهند که توجه به آن ضروری است. ایشان چنین می فرمایند: 
«و بالجملة لا إشكال في رواية عروة في الجملة سندا و دلالة أما سندا فلما تقدم من كونها معمولة بها عند الأصحاب، نعم يوجب ذلك انجبار ضعفها بالنسبة إلى الحيثية المعمولة بها عندهم، و اما بالنسبة إلى الخصوصيات المستفادة من الرواية فلا تكون منجبرة»
اگر اصحاب به بخشی از روایت عمل کنند، انجبار ضعف سند تنها به همان بخش از روایت حاصل می­شود نه تمام روایت.

کتاب البیع (حجت) (کتاب البیع)، ابوطالب تجلیل تبریزی ،ص ۳۰۰.
پاسخ
#2
وجه این تفصیل چیست؟ اگر نکته ی انجبار ضعف سند به عمل مشهور این است که عمل مشهور، کاشف از صدور روایت است چراصدور روایت نسبت به خصوصیات مطرح در روایت هم ثابت نشود؟ بله اگر مشهور از بخشی از دلالت اعراض کرده باشند بحث اعراض نسبت به دلالت مطرح می شود اما اگر صرفا به بخشی عمل کرده اند تبعیض به لحاظ صدور چه نکته ای دارد؟
پاسخ
#3
ممکن است گفته شود وجه این تفصیل روشن است؛ چرا که وقتی اصحاب، مطابق بخشی از روایت فتوی داده اند تنها اطمینان به صدور همان بخش حاصل می شود (مگر این که امکان تبعیض در روایت نباشد که اطمینان به صدور آن بخش مستلزم اطمینان به صدور کل روایت شود)
اما مشکل اینجاست که یک موقع ما می خواهیم از باب تراکم ظنون و ضم فتوای اصحاب به یک روایت غیر صحیحه، به اطمینان به حکم شرعی برسیم، در این صورت درست است که صرفا به همان بخش از روایت اطمینان حاصل می شود (در این صورت، اصلا نیاز هم نیست شهرت، عملی باشد و صرف شهرت فتوایی هم می تواند به ضمیمه سائر قرائن موجب وثوق شود. نتیجه هم وثوق به حکم است نه صدور روایت)
اما در کبرای انجبار (علی تقدیر قبوله) ما می خواهیم با عمل اصحاب به این روایت، صدور همین روایت را اثبات کنیم. بنا بر این، فرض این است که روایت دیگری دست اصحاب نبوده و همین روایتی که دست ما است دست آن ها هم بوده و آن ها به این عمل کرده اند، پس اطمینان به صدور آن داشته اند، پس نزد ما هم اطمینان به صدور همین روایت حاصل می شود و دیگر جای تبعیض نیست. به تعبیر دیگر کبرای انجبار می خواهد سند ضعیف را منجبر کند، خب اگر سند منجبر شد قهرا کل متن معتبر می شود.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان