امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال: جریان استصحاب کلی قسم دوم
#1
استاد شهیدی در جلسه 39 درس فقه الصلاة فرموده اند:  کسی که عذر غیر مستوعب داشته است و با تمسک به خطاب «المریض یصلی جالسا» نماز نشسته بخواند و در انتهاء وقت عذر رفع شده است، اگر  خطاب الصحیح یصلی قائما با خطاب المریض یصلی جالسا  تعارض کند نوبت به اصل عملی می رسد و اصل برائت  از وجوب اعاده جاری میشود.

سوال این است که چرا در حق این شخص استصحاب کلی قسم ثانی جاری نشود؟به این بیان که یا فرد قصیر(نماز اضطراری ) وظیفه او بوده است که دیگر امر به صلات ساقط شده است یا فرد طویل «فرد اختیاری» که هنوز باقی است و استصجاب بقاء وجوب صلات جاری شود؟ 
آیا این استصحاب صحیح است؟
پاسخ
#2
به نظر می رسد استصحاب کلی نه قسم دوم نه سایر اقسانش جاری نیست چون آن زمانی که نماز نشسته خوانده تا وقتی رفع عذر نشده نه فرد طویل نه فرد قصیر قطعا موجود نیست و بالتبع کلی هم منتفی است لذا اگر هم استصحابی جاری شود استصحاب عدم جاری میشود که موافق برایت است
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اعراض قدما از روایات استصحاب دلیلی بر عدم حجیت آن ها؟ ارادتمند آیت الله مکارم 1 1,808 17-شهريور-1400, 08:05
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  سؤال:  نظر اصولیون درباره استصحاب کلی روشنائی 1 5,658 17-اسفند-1391, 02:42
آخرین ارسال: حسینی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان