امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
صحیح نگاری و جامع نگاری
#1
استاد سید محمد جواد شبیری در مواضع متعددی مطرح کرده اند که در میان متقدمین، دو سبک در تالیف کتب حدیثی وجود داشته است: صحیح نگاری و جامع نگاری. 
در صحیح نگاری، تنها احادیث معتبر و مورد اعتماد نقل می شود؛ بر خلاف جامع نگاری که مولف، التزامی به ذکر خصوص احادیث معتبر ندارد.
البته جامع نگاری، منافاتی با توجه اجمالی به اعتبار روایات ندارد (چنانکه در دوره متاخر، مثلا علامه ی مجلسی در ابتدای بحار الانوار که منابع کتابشان را معرفی می کنند در مورد کتب حافظ رجب تصریح می کنند که از میان روایات کتب او، تنها روایاتی که با اصول معتبره موافق است را نقل می کنند: 
«...و لا أعتمد على ما يتفرد بنقله لاشتمال كتابيه على ما يوهم الخبط و الخلط و الارتفاع و إنما أخرجنا منهما ما يوافق الأخبار المأخوذة من الأصول المعتبرة» و با توجه به شواهدی از این دست، بی پایگی این تصور که علامه ی مجلسی هر حدیثی که در دست داشته اند را در بحار آورده اند، روشن می شود)
(شاید بتوان گفت در جامع نگاری، گرچه مولف التزامی به نقل خصوص احادیث معتمد ندارد اما احادیثی که موضوع بودن آن ها برایش روشن (و یا مظنون) بوده است را متعارفا نقل نمی کند)...
پاسخ
#2
تفاوت جامع نگاران و صحیح نگاران در نحوه تعبیر از روات
سعد بن عبدالله، صفار، محمد بن یحیی العطار، احمد بن ادریس، عبدالله بن جعفر حمیری و محمد بن احمد بن یحیی (صاحب نوادر الحکمه) تقریبا هم طبقه هستند (شاید صاحب نوادر تقدم کمی داشته باشد). در مشایخ این طبقه، سه نفرِ معروف کنیه ی ابو جعفر دارند: احمد اشعری، احمد برقی، محمد بن حسین بن ابی الخطاب. اطلاق ابوجعفر در اسناد تمام افرادی که در ابتدا ذکر شدند (به استثناء محمد بن احمد بن یحیی) انصراف به احمد اشعری دارد (مگر در مواردی نادر) اما در اسناد محمد بن احمد بن یحیی انصراف به برقی دارد. "احمد بن محمد" هم در اسناد تمام این افراد (به استثناء محمد بن احمد بن یحیی) انصراف به اشعری دارد اما در اسناد محمد بن احمد بن یحیی مردد بین اشعری و برقی است. فارغ از قرائنی که این امر را نشان می دهد، سبک حدیثی محمد بن احمد بن یحیی و برقی بسیار شبیه هم است؛ هر دو جامع نگار اند، در مورد هر دو وصف یروی عن الضعفاء آمده است و هر دو به موضوعات متنوع و غیر فقهی علاقه داشته اند (چنانکه از ابواب کتابشان پیدا است). بر خلاف دسته ی اول که همانند احمد اشعری بیشتر گرایش فقهی داشته و عمدتا صحیح نگارند...
خارج اصول، 96/12/13
خارج فقه، 95/9/14 و 95/10/15
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تفاوت صحیح با مصحح یا سلام 1 876 27-مهر-1399, 17:35
آخرین ارسال: السید
  ضبط صحیح محمد بن حکیم عرفان عزیزی 2 1,514 13-خرداد-1399, 13:57
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان