امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تهافت کلام مرحوم نایینی در انقلاب نسبت و اختصاص قرینیت عرفی به موارد تنافی ذاتی
#1
مرحوم نایینی معتقدند اطلاق شمولی به جهت قرینیت عرفی بر اطلاق بدلی مقدم است. اما معتقدند رجوع به قرینیت عرفی و حمل ظاهر بر اظهر در جایی است که تنافی دو دلیل، تنافی ذاتی باشد یعنی مدلول دو دلیل با یکدیگر منافات داشته باشند اما در جایی که تنافی دو دلیل بالعرض است یعنی ناشی از علم به کذب یکی از دو دلیل است در عین اینکه مدلول دو دلیل با یکدیگر تنافی ندارند، جایی برای رجوع به جمع عرفی و حمل ظاهر بر اظهر نیست.
این بیان ایشان دقیقا در نقطه مقابل انقلاب نسبت قرار دارد چون در انقلاب نسبت مدلول دو دلیل با یکدیگر منافات دارد و اینکه بر اساس دلیل سوم کذب اطلاق یکی از آنها مشخص می‌شود باعث نمی‌شود نسبت بتوان بین آنها به قرینیت عرفی (حمل عام بر خاص) جمع کرد. معلوم نیست ایشان با وجود پذیرش این مبنا چطور به انقلاب نسبت هم معتقد شده‌اند؟
پاسخ
#2
در مثال معروف انقلاب نسبت مثل اکرم العلماء   لاتکرم الفساق    و یکره اکرام الفاسق الجاهل 
تنافی بین دو عام تنافی ذاتی است یعنی اجتماع وجوب و حرمت در تک تک افراد عالم فاسق محال است نه به خاطر علم به کذب احدهما بلکه به این جهت که تنافی وجوب و حرمت در موضوع واحد محال است.

لطفا بیشتر توضیح بدید.
پاسخ
#3
نکته دقیقا همین جا ست که اشاره کردید. از نظر مرحوم نایینی جمع عرفی و قرینیت عام تنها در جایی است که دو دلیل که با یکدیگر تنافی ذاتی داشته باشند و یکی قریینیت نسبت به دیگری داشته باشد. اکرم العلماء و لاتکرم الفساق اگر چه تنافی ذاتی دارند اما نسبت به یکدیگر قرینیت ندارند. اگر بین اطلاق شمولی و اطلاق بدلی (در جایی که تنافی ذاتی نیست) تعارض رخ می دهد و نمی توان بر اساس دلیل سوم یکی را قرینه بر دیگری دانست و بین آنها جمع کرد، در اینجا نیز نمی‌توان بر اساس دلیل سوم بین دو دلیل قرینیت ایجاد کرد. به عبارت دیگر یا دلیل سوم می تواند بین دو دلیلی که نسبت به هم قرینیت ندارند ایجاد قرینیت کند که در هر دو مورد می تواند و یا نمی تواند که در هر دو مورد نمی تواند. نکته واحد است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای فعلیّت حکم در کلام آخوند خراسانی و بیان لازمۀ آن محمد خداپرست 0 204 3-خرداد-1402, 09:22
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  تبیین کلام محقق اصفهانی در کشف ملاک ومقتضی حکم در مجمع بنابرامتناع محمد خداپرست 1 174 20-ارديبهشت-1402, 07:30
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  بیان و نقد کلام محقق اصفهانی در اعتبار قید مندوحه در مسئله اجتماع محمد خداپرست 0 176 24-اسفند-1401, 09:04
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  نقد کلام محقق خوئی و صدر در تحریر محلّ نزاع مسئله اجتماع امر و نهی محمد خداپرست 0 205 13-اسفند-1401, 08:31
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  مساله جدید: مقتضای دلیل واجب موسع نسبت به وجوب بدار در فرض احتمال عروض ماتع محمد خداپرست 3 385 30-دي-1401, 23:01
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  تبیین کلام مرحوم آخوند درتصویر تخییر بین اقلّ و اکثر محمد خداپرست 0 213 24-آذر-1401, 22:01
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  حل اشکال واجب معلق با مقدمیت حفظ حیات نسبت به همه واجبات رضا اسکندری 0 330 14-آذر-1400, 09:21
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  کلام مرحوم اصفهانی در معانی متعدد ماده امر حسین بن علی 1 913 22-مهر-1399, 18:45
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  مرحوم بروجردی نیز امر را به معنای انشاء الزام دانسته، اما به بیانی دیگر حسین بن علی 0 630 24-شهريور-1399, 21:52
آخرین ارسال: حسین بن علی
  اشکالات مرحوم امام به عوارض ذاتی در تعریف موضع علم مهدی خسروبیگی 0 1,085 21-بهمن-1398, 22:08
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان