26-دي-1400, 13:09
یکی از جمعهای عرفی بین عامین من وجه عبارتست از جمع بین اقتضا و لا اقتضا.
به طور مثال یک دلیل می گوید "الغنم لیس بحرام" و دلیل دیگر می گوید "المغصوب حرام".
ماده اجتماع این دو دلیل، غنم مغصوب است ولی عرفا بین این دو دلیل تعارض نیست و واضح است که عرف ماده اجتماع را به "المغصوب حرام" می دهند.
آقایان در تبیین این نکته عرفی می گویند "الغنم لیس بحرام" لا اقتضا است یعنی می گوید غنمیت بما هو هو، اقتضای حرمت ندارد ولی "المغصوب حرام" بیانگر اقتضای غصب برای حرمت است و بین اقتضا و لا اقتضا تنافی نیست.
درس فقه مورخ 26دی 1400
به طور مثال یک دلیل می گوید "الغنم لیس بحرام" و دلیل دیگر می گوید "المغصوب حرام".
ماده اجتماع این دو دلیل، غنم مغصوب است ولی عرفا بین این دو دلیل تعارض نیست و واضح است که عرف ماده اجتماع را به "المغصوب حرام" می دهند.
آقایان در تبیین این نکته عرفی می گویند "الغنم لیس بحرام" لا اقتضا است یعنی می گوید غنمیت بما هو هو، اقتضای حرمت ندارد ولی "المغصوب حرام" بیانگر اقتضای غصب برای حرمت است و بین اقتضا و لا اقتضا تنافی نیست.
درس فقه مورخ 26دی 1400