امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: جمله شرطیه بعد از فاء تفریع قابل تمسک نیست
#1
مرحوم آیت الله تبریزی می فرمود اگر جمله شرطیه فاء داشته باشد، از فاء به بعد، هیچ کاره و طفیلی است؛ لذا می فرمود اصل بر جمله اول است و این مطلب ثمراتی دارد
مثلا:
مرحوم میلانی و شهید صدر به مفهوم ذیل روایتی استدلال می کنند می گویند آب قلیل با متنجس خالی از عین نجس، نجس نمی شود. مثلا وقتی دست شما خون آمد و با دستمال پاک کردید و به لیوان آب زدید، آن آب نجس نمی شود.

«عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْهُمْ ع قَالَ: إِذَا دَخَلْتَ يَدَكَ فِي الْإِنَاءِ قَبْلَ أَنْ تَغْسِلَهَا فَلَا بَأْسَ إِلَّا أَنْ يَكُونَ أَصَابَهَا قَذَرُ بَوْلٍ أَوْ جَنَابَةٍ
فَإِنْ دَخَلْتَ يَدَكَ فِي الْإِنَاءِ وَ فِيهَا شَيْ‏ءٌ مِنْ ذَلِكَ فَأَهْرِقْ ذَلِكَ الْمَاءَ»

شهید صدر می فرمایند ذیل حدیث می فرماید: اگر دستت را داخل در آب کردی و در دستت چیزی از بول یا منی بود، آن وقت این آب نجس است.
بنابر این مفهوم ذیل روایت این است که اگر دست را داخل در آب کنید ولی چیزی از بول یا منی در دست شما نباشد، اشکالی ندارد و آب نجس نمی شود.
مرحوم تبریزی در پاسخ فرموده اند که این فاء تفریع بر جمله قبلی است و مفهوم ندارد کأنّ که امام فرموده اند «اصابه مطلقا» چه اینکه قذارت بول در دست باشد چه اینکه با دستمال کاغذی پاک کرده باشید
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#2
(1-بهمن-1400, 21:55)حسین بن علی نوشته: مرحوم آیت الله تبریزی می فرمود اگر جمله شرطیه فاء داشته باشد، از فاء به بعد، هیچ کاره و طفیلی است؛ لذا می فرمود اصل بر جمله اول است و این مطلب ثمراتی دارد
مثلا:
مرحوم میلانی و شهید صدر به مفهوم ذیل روایتی استدلال می کنند می گویند آب قلیل با متنجس خالی از عین نجس، نجس نمی شود. مثلا وقتی دست شما خون آمد و با دستمال پاک کردید و به لیوان آب زدید، آن آب نجس نمی شود.

«عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْهُمْ ع قَالَ: إِذَا دَخَلْتَ يَدَكَ فِي الْإِنَاءِ قَبْلَ أَنْ تَغْسِلَهَا فَلَا بَأْسَ إِلَّا أَنْ يَكُونَ أَصَابَهَا قَذَرُ بَوْلٍ أَوْ جَنَابَةٍ
فَإِنْ دَخَلْتَ يَدَكَ فِي الْإِنَاءِ وَ فِيهَا شَيْ‏ءٌ مِنْ ذَلِكَ فَأَهْرِقْ ذَلِكَ الْمَاءَ»

شهید صدر می فرمایند ذیل حدیث می فرماید: اگر دستت را داخل در آب کردی و در دستت چیزی از بول یا منی بود، آن وقت این آب نجس است.
بنابر این مفهوم ذیل روایت این است که اگر دست را داخل در آب کنید ولی چیزی از بول یا منی در دست شما نباشد، اشکالی ندارد و آب نجس نمی شود.
مرحوم تبریزی در پاسخ فرموده اند که این فاء تفریع بر جمله قبلی است و مفهوم ندارد کأنّ که امام فرموده اند «اصابه مطلقا» چه اینکه قذارت بول در دست باشد چه اینکه با دستمال کاغذی پاک کرده باشید

وجود فاء چطور مفهوم شرط را خراب می کند؟ کمی بیشتر توضحی می دید؟
پاسخ
#3
(2-بهمن-1400, 09:36)عرفان عزیزی نوشته: وجود فاء چطور مفهوم شرط را خراب می کند؟ کمی بیشتر توضحی می دید؟

فاء تفریع یعنی مسئله‌ای که بعد از فاء می‌آید فرعی از قبل است. لذا به منزله‌ی یک مثال می‌باشد.

مثلا: إکرام العلماء عند مجیئهم واجب، فإن جائك زید العالم، فیجب إکرامه

واضح است که جمله‌ی شرطیه در مقام بیان مثال و یا فرعی از قاعده‌ی کلی‌ای است که در صدر بیان شده.
لذا ملاک در حکم همان قاعده‌ای است که در صدر بیان شده و در نهایت مفهوم مخدوش می‌گردد
پاسخ
 سپاس شده توسط مومن ، 1001
#4
فلا باس الا اینکه قذر بول یا جنابت در آن باشد یعنی چه؟
پاسخ
#5
به نظر یعنی اگر نجس نشده باشد مانعی ندارد از آن آب استفاده کنید
پاسخ
#6
در مثال
إکرام العلماء عند مجیئهم واجب، فإن جائك زید العالم، فیجب إکرامه
شاهد در فای اول است یا دوم؟
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  وظیفه کسی که نمیتواند حمد صحیح بخواند نماز جماعت نیست؟ حسین بن علی 0 452 27-دي-1401, 18:08
آخرین ارسال: حسین بن علی
  بررسی اشکال مانعیت عجز عرفی از تقیید در تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه میرزا مرتضی 0 378 4-خرداد-1401, 22:40
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  ریای در اجزاء عبادت مبطل عبادت نیست حسین بن علی 4 847 23-آبان-1399, 21:20
آخرین ارسال: حسین بن علی
  تکبیره الاحرام رکن نماز نیست؟؟ حسین . 0 914 22-شهريور-1399, 11:54
آخرین ارسال: حسین .
  آیت الله شاهرودی: تخیر بین اصناف دیه صحیح نیست هادی اسکندری 1 2,016 17-مرداد-1399, 07:33
آخرین ارسال: علاوی
  اشکال:  تقدیم واجب مشروط به قدرت، بر واجب مطلق در فرض تزاحم صحیح نیست حسین بن علی 0 1,641 6-تير-1398, 23:58
آخرین ارسال: حسین بن علی
  اشکال:  آیا جریان استصحاب طهارت برای صحت نماز، اصل مثبت نیست؟؟ حسین بن علی 3 3,156 18-بهمن-1397, 12:40
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  دلیلی بر حرمت ابطال نماز واجب نیست!! فقه جواهری 6 9,021 10-بهمن-1396, 20:22
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفاوت جمله شرطیه نحوی و اصولی در مفهوم فقه جواهری 0 2,201 28-دي-1396, 12:44
آخرین ارسال: فقه جواهری
  مورد جواز تمسک به عام در شبهه مصداقیه سید محمود فریمانه 3 10,006 20-فروردين-1392, 19:35
آخرین ارسال: اشکذری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان