امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
موضوع سجده سهو :"سهو" یا "سهو و جهل" ؟
#1
"صاحب عروه فرموده: موضوع سجده سهو، سهو است نه جهل، نگفتند سجده جهل گفتند سجده سهو، و لذا کسی که از روی جهل ترک می‌‌کند قرائت واجبه را و مشمول حدیث لاتعاد است نمازش صحیح است، سجده سهو ندارد.
مرحوم آقای خوئی فرموده: چرا سجده سهو ندارد؟ اگر بناء باشد ترک القراءة نسیانا سجده سهو داشته باشد ترک القراءة جهلا هم سجده سهو دارد چون دلیل وجوب سجود سهو در موضوعش سهو اخذ نشده. تسجد سجدتی السهو لکل زیادة ترد علیک أو نقصان. کجا در دلیل وجوب سجود سهو ترک سهوی اخذ شده است؟ بله، ترک الجزء فی صلاة صحیحة، حالا این ترک جزء عن نسیان باشد عن جهل باشد [فرقی نمی‌کند].
یا برخی از روایات در سجود سهو هست که اصلا در موضوعش سهو نیامده است.
ما به نظرمان حق با صاحب عروه است. بالاخره وقتی اسمش در روایات آمده سجدتی السهو و نکته‌اش را گفتند "ارغما لانف الشیطان‌ " که شیطان منشأ سهو است در نماز، این‌ها ما یصلح للقرینیة هست که مختص می‌‌کند وجوب سجود سهو را به موارد سهو و نسیان. من نمی‌خواهم بگویم لزوم اسم‌گذاری مهم است، خب به طواف نساء هم که می‌‌گویند طواف نساء اختصاص به رجال ندارد، زن‌ها هم باید طواف نساء بجا بیاورند، اسم این طواف شده طواف النساء، بحث اسم‌گذاری نیست، ولی بالاخره ما یصلح للقرینیة است که گفتند سجدتی السهو و انما وجب سجود السهو ارغاما لانف الشیطان ‌که در روایات داریم این‌ها ما یصلح للقرینیة است که اطلاق نداشته باشد دلیل سجود سهو نسبت به مواردی که ترک می‌‌کنیم یک جزئی را از روی جهل به حکم."
فقه ۱۴۰۰/۱۲/۷.
پاسخ
#2
وقتی دلیلی مثل روایت سیف دارد لکل زیاده ترد علیک و عمومیت آن موارد جهل را میگیرد و ارغام انف شیطان هم در مورد جهل صادق است چرا بخاطر اسم گذاری به سهو. ادله را تخصیص بزنیم خصوصا که ممکنه تسمیه به لحاظ غالب باشه
پاسخ
#3
ارغام انف شیطان چه تناسبی با جهل دارد ؟
آنچه ظاهراً در آیات و روایات هست ، اینه که منشا نسیان شیطان است . اما در مورد جهل چنین تعبیری نداریم .
مضافاً اینکه صرف نامگذاری اگر نگوییم قرینه ، مایصلح للقرینیه که می تونه باشه.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  موضوع ادله اضطراری ضرر واقعی است یا خوف ضرر؟ حسین بن علی 2 1,174 12-دي-1400, 14:54
آخرین ارسال: حسین بن علی
  لحاظ موضوع رئیسی در نسبت‌سنجی روایات و نقد این نظریه هادی اسکندری 0 1,098 10-بهمن-1398, 16:00
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان