8-اسفند-1400, 23:13
"صاحب عروه فرموده: موضوع سجده سهو، سهو است نه جهل، نگفتند سجده جهل گفتند سجده سهو، و لذا کسی که از روی جهل ترک میکند قرائت واجبه را و مشمول حدیث لاتعاد است نمازش صحیح است، سجده سهو ندارد.
مرحوم آقای خوئی فرموده: چرا سجده سهو ندارد؟ اگر بناء باشد ترک القراءة نسیانا سجده سهو داشته باشد ترک القراءة جهلا هم سجده سهو دارد چون دلیل وجوب سجود سهو در موضوعش سهو اخذ نشده. تسجد سجدتی السهو لکل زیادة ترد علیک أو نقصان. کجا در دلیل وجوب سجود سهو ترک سهوی اخذ شده است؟ بله، ترک الجزء فی صلاة صحیحة، حالا این ترک جزء عن نسیان باشد عن جهل باشد [فرقی نمیکند].
یا برخی از روایات در سجود سهو هست که اصلا در موضوعش سهو نیامده است.
ما به نظرمان حق با صاحب عروه است. بالاخره وقتی اسمش در روایات آمده سجدتی السهو و نکتهاش را گفتند "ارغما لانف الشیطان " که شیطان منشأ سهو است در نماز، اینها ما یصلح للقرینیة هست که مختص میکند وجوب سجود سهو را به موارد سهو و نسیان. من نمیخواهم بگویم لزوم اسمگذاری مهم است، خب به طواف نساء هم که میگویند طواف نساء اختصاص به رجال ندارد، زنها هم باید طواف نساء بجا بیاورند، اسم این طواف شده طواف النساء، بحث اسمگذاری نیست، ولی بالاخره ما یصلح للقرینیة است که گفتند سجدتی السهو و انما وجب سجود السهو ارغاما لانف الشیطان که در روایات داریم اینها ما یصلح للقرینیة است که اطلاق نداشته باشد دلیل سجود سهو نسبت به مواردی که ترک میکنیم یک جزئی را از روی جهل به حکم."
فقه ۱۴۰۰/۱۲/۷.
مرحوم آقای خوئی فرموده: چرا سجده سهو ندارد؟ اگر بناء باشد ترک القراءة نسیانا سجده سهو داشته باشد ترک القراءة جهلا هم سجده سهو دارد چون دلیل وجوب سجود سهو در موضوعش سهو اخذ نشده. تسجد سجدتی السهو لکل زیادة ترد علیک أو نقصان. کجا در دلیل وجوب سجود سهو ترک سهوی اخذ شده است؟ بله، ترک الجزء فی صلاة صحیحة، حالا این ترک جزء عن نسیان باشد عن جهل باشد [فرقی نمیکند].
یا برخی از روایات در سجود سهو هست که اصلا در موضوعش سهو نیامده است.
ما به نظرمان حق با صاحب عروه است. بالاخره وقتی اسمش در روایات آمده سجدتی السهو و نکتهاش را گفتند "ارغما لانف الشیطان " که شیطان منشأ سهو است در نماز، اینها ما یصلح للقرینیة هست که مختص میکند وجوب سجود سهو را به موارد سهو و نسیان. من نمیخواهم بگویم لزوم اسمگذاری مهم است، خب به طواف نساء هم که میگویند طواف نساء اختصاص به رجال ندارد، زنها هم باید طواف نساء بجا بیاورند، اسم این طواف شده طواف النساء، بحث اسمگذاری نیست، ولی بالاخره ما یصلح للقرینیة است که گفتند سجدتی السهو و انما وجب سجود السهو ارغاما لانف الشیطان که در روایات داریم اینها ما یصلح للقرینیة است که اطلاق نداشته باشد دلیل سجود سهو نسبت به مواردی که ترک میکنیم یک جزئی را از روی جهل به حکم."
فقه ۱۴۰۰/۱۲/۷.