امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: مراد از اتصال سیره عقلاء به زمان شارع چیست؟
#1
از جمله ادله ای که مستند حکم شرعی واقع می شود، سیره عقلاء می باشد.
سیره عقلاء فی نفسه حجت نمی باشد، مگر در صورتی که در مرأئی و منظر معصوم(ع) بوده باشد و امام(ع) از آن ردعی نکرده باشد یا اینکه امضاء کرده باشد(علی إختلاف مبانی کخ در حجیت سیرهٔ عقلاء وجود دارد).
حال اگر سیره عقلائیه در زمان متأخر از معصومین وجود داشت، فقهاء می فرمایند در صورتی آن سیره نیز حجت می باشد که اتصال به زمان معصوم(ع) داشته باشد و معصوم(ع) نیز آن را ردع نکرده باشد یا اینکه امضاء کرده باشد.
استاد شب زنده دار اگر چه اصل این بیان را می پذیرند ولی می فرمایند: که در این جا یک تسامحی وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد؛ به این بیان که گاهی یک سیره در زمان معصوم(ع) وجود داشته است و امام هم آن را ردع نکرده است ولی بعد از مدتی، آن سیره مهجور شده است و دیگر عقلاء به آن عمل نکرده اند اما بعد از مدت مدیدی مجدداً همان سیرۀ سابق در بین عقلاء از سر گرفته شده است.
ایشان می فرمایند اگر بخواهیم برای حجیت سیره های متأخر از زمان معصوم (ع) جمود بر لفظ اتصال سیره متأخره به زمان شارع داشته باشیم، در این صورت باید قائل شد که این سیره مجدّده حجت نمی باشد؛ چون یک دوران فترتی بین ظهور دوباره ی آن در بین عقلاء متأخر و بین عقلاء متقدم در زمان شارع، به وجود آمده است، لذا این سیره حجت نمی باشد. در حالی که آنچه برای حجیت سیره ازمنۀ متأخره لازم است، این است که آن سیره در زمان شارع وجود داشته است و شارع از آن ردعی نکرده است؛ حال فرقی ندارد که بعد از آن مهجور شده است یا اینکه استدامه داشته است.
پاسخ
#2
(17-اسفند-1400, 19:29)سید رضا حسینی نوشته: از جمله ادله ای که مستند حکم شرعی واقع می شود، سیره عقلاء می باشد.
سیره عقلاء فی نفسه حجت نمی باشد،  مگر در صورتی که در مرأئی و منظر معصوم(ع) بوده باشد و امام(ع) از آن ردعی نکرده باشد یا اینکه امضاء کرده باشد(علی إختلاف مبانی کخ در حجیت سیرهٔ عقلاء وجود دارد).
حال اگر سیره عقلائیه در زمان متأخر از معصومین وجود داشت، فقهاء می فرمایند در صورتی آن سیره نیز حجت می باشد که اتصال به زمان معصوم(ع) داشته باشد و معصوم(ع) نیز آن را ردع نکرده باشد یا اینکه امضاء کرده باشد.
استاد شب زنده دار اگر چه اصل این بیان را می پذیرند ولی می فرمایند: که در این جا یک تسامحی وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد؛ به این بیان که گاهی یک سیره در زمان معصوم(ع) وجود داشته است و امام هم آن را ردع نکرده است ولی بعد از مدتی، آن سیره مهجور شده است و دیگر عقلاء به آن عمل نکرده اند اما بعد از مدت مدیدی مجدداً همان سیرۀ سابق در بین عقلاء از سر گرفته شده است.
ایشان می فرمایند اگر بخواهیم برای حجیت سیره های متأخر از زمان معصوم (ع) جمود بر لفظ اتصال سیره متأخره به زمان شارع داشته باشیم، در این صورت باید قائل شد که این سیره مجدّده  حجت نمی باشد؛ چون یک دوران فترتی بین ظهور دوباره ی آن در بین عقلاء متأخر و بین عقلاء متقدم در زمان شارع، به وجود آمده است، لذا این سیره حجت نمی باشد. در حالی که آنچه برای حجیت سیره ازمنۀ متأخره لازم است، این است که آن سیره در زمان شارع وجود داشته است و شارع از آن ردعی نکرده است؛ حال فرقی ندارد که بعد از آن مهجور شده است یا اینکه استدامه داشته است.
پاسخ
#3
(17-اسفند-1400, 19:29)سید رضا حسینی نوشته: از جمله ادله ای که مستند حکم شرعی واقع می شود، سیره عقلاء می باشد.
سیره عقلاء فی نفسه حجت نمی باشد،  مگر در صورتی که در مرأئی و منظر معصوم(ع) بوده باشد و امام(ع) از آن ردعی نکرده باشد یا اینکه امضاء کرده باشد(علی إختلاف مبانی کخ در حجیت سیرهٔ عقلاء وجود دارد).
حال اگر سیره عقلائیه در زمان متأخر از معصومین وجود داشت، فقهاء می فرمایند در صورتی آن سیره نیز حجت می باشد که اتصال به زمان معصوم(ع) داشته باشد و معصوم(ع) نیز آن را ردع نکرده باشد یا اینکه امضاء کرده باشد.
استاد شب زنده دار اگر چه اصل این بیان را می پذیرند ولی می فرمایند: که در این جا یک تسامحی وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد؛ به این بیان که گاهی یک سیره در زمان معصوم(ع) وجود داشته است و امام هم آن را ردع نکرده است ولی بعد از مدتی، آن سیره مهجور شده است و دیگر عقلاء به آن عمل نکرده اند اما بعد از مدت مدیدی مجدداً همان سیرۀ سابق در بین عقلاء از سر گرفته شده است.
ایشان می فرمایند اگر بخواهیم برای حجیت سیره های متأخر از زمان معصوم (ع) جمود بر لفظ اتصال سیره متأخره به زمان شارع داشته باشیم، در این صورت باید قائل شد که این سیره مجدّده  حجت نمی باشد؛ چون یک دوران فترتی بین ظهور دوباره ی آن در بین عقلاء متأخر و بین عقلاء متقدم در زمان شارع، به وجود آمده است، لذا این سیره حجت نمی باشد. در حالی که آنچه برای حجیت سیره ازمنۀ متأخره لازم است، این است که آن سیره در زمان شارع وجود داشته است و شارع از آن ردعی نکرده است؛ حال فرقی ندارد که بعد از آن مهجور شده است یا اینکه استدامه داشته است.


از کجا می توان چنین سیره ای را احراز کرد که در زمان معصوم بوده است بعد از مدتی از بین رفته است و بعدا بوجود آمده است؟ راه احراز این سیره چگونه است؟ سیره در زمان های متاخر کاشف از سیره در زمان معصوم است؟ یا راه دیگری وجود دارد؟ 
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی:  فارق بین خبر حسی و حدسی چیست؟ سید رضا حسینی 0 301 18-اسفند-1400, 22:07
آخرین ارسال: سید رضا حسینی
Rainbow امکان جعل أحکام وضعیه مستقیما از جانب شارع سید رضا حسنی 3 2,277 24-آبان-1398, 21:17
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  نکته علمی:  سیره مانع از ظهور در وجوب محمد 68 3 4,535 29-فروردين-1397, 06:32
آخرین ارسال: محمد 68

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان