امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیا اسلام اجازه استمتاع جنسی از صغیره را داده است؟
#1
❇️ به اینکه اسلام به ولی دختر غیربالغ اجازه داده دخترش را به ازدواج دیگری درآورد اشکال شده که این قانون سبب تضییع حق دختر و ظلم به اوست. دختری که در نکاح مردی قرار می گیرد و از او تلذذ جنسی برده می شود، این سابقه و نام بد روی او می‌ ماند و حتی اگر بعد از بلوغ، این نکاح را فسخ کند، همین سابقه باعث لکه دار شدن آبروی او می شود.
 
چنین پاسخ داده می شود که با دو شرطی که اسلام برای چنین ازدواجی قرار داده است، این لازمه فاسد عموما اتفاق نمی افتد. یکی این که در صحت چنین ازدواجی لحاظ مصلحت دختر لازم است و اگر این ازدواج به خلاف مصلحت عقلایی برای دختر باشد باطل است. مورد دیگر هم این است که زوج اجازه دخول به زوجه صغیره را ندارد.
با لحاظ این دو نکته مواردی که گمان می رفت تضییع حق دختر باشند، از موارد جواز خارج می شوند؛ به عنوان مثال اولیاء دختری که بناست دخترخوانده فردی شود،  تنها زمانی اجازه خوانده شدن عقد موقت دختر خود با پدرِ پدرخوانده را می دهند که یک در هزار هم احتمال تلذذ جنسی فرد از دخترشان را نمی دهند.
در واقع در تمام مواردی که اولیاء، بدون لحاظ عرفیات عقلاییِ موجود، دخترِ خود را به عقد فردی در می آورند و سبب خدشه دار شدن آبروی او می شوند، به خلاف مصلحت دختر اقدام کرده، اقدامشان مشروع نیست و این اقدام منتسب به مجوز و احکام اسلام نخواهد بود.
پاسخ
#2
این تالی فاسد در خیلی از موارد می آید
مثلاً فرض کنید که پدری دختر پنج ساله خودش را به عقد طلبه پانزده ساله حافظ قرآن در می آورد (خب در اینجا رعایت مصلحت ایشان را نموده است) از طرف دیگر بر شوهر شرط می کند که دخول نکند. ولی اگر مبنی ما این باشد که تخلف شرط موجب بطلان عقد نمی شود کما علیه اکثر الفقهاء، باز این تالی فاسد پیش می آید که حکم به مشروعیت و صحت شرعی جماع با آن دختر، موجب چنین آبرو ریزی شده است. این پاسخ استاد صحیح به نظر نمی رسد. ولی اگر اسلام کلا می‌گفت که چون زمینه سوءاستفاده هست، چنین ازدواجی باطل است و جماع هم زنا هست، دیگر این تالی فاسد پیش نمی آید.
باید قبول کنیم فرق است بین اینکه بگوییم خلاف شرط کردن حرام است ولی جماع حلال است و زنا نیست. و بین اینکه بگوییم اصلاً عقد صغیره مشروعیت ندارد لذا جماع هم حرام و زنا هست. در قسم دوم داعی مردم برای ارتکاب کم است چون در اینجا زنا به عهده‌ی آنها ثابت می گردد. برخلاف اول که فقط یک کار حرامی انجام داده است و خلاف شرط عمل نموده است.
پاسخ
#3
فکر کنم اشکال در اصل ازدواج باشه و مورد تمسخر قرار می گیره و قابل فهم نیست، نه صرف این دغدغه ای که استاد دام عزه در صدد جواب بودند.
پاسخ
#4
استاد فرمودند عقدی که به خلاف مصلحت باشد اساسا بتطل است نه اینکه صرفا حرمت تکلیفی داشته باشد. یعنی رعایت مصلحت شرط صحت عقد است
پاسخ
#5
به مناسبت بحث فقه، مباحث حقوقیِ چنین ازدواجی مطرح شد. یعنی اشکال صرفا حقوقی‌ست.
اما درباره تمسخر که فرمودید، به نظر می رسد اگر عرف جامعه به شکلیست که چنین نکاحی موجب تنقیص دختر می شود، چنین ازدواجی به خلاف مصلحت دختر و لذا باطل است.
پاسخ
#6
نهایت مطلبی که می‌توان گفت این است که شاید چنین ازدواجی موجب تنقیص دختر شود و لذا از این جهت مفسده دارد و لکن چه بسا در موارد متعدد مصالح دیگری داشته باشد که بر جهت مفسده آن غلبه کند،
مضافا اینکه بعد از گذشت چندین سال از ازدواج خصوصا اگر محل زندگی زوجین تغییر کرده باشد این جهت مفسده از بین می رود.
لذا به صرف اینکه ازدواج در صغر سن موجب تنقیص دختر در نظر عرف می شود ، نمی توان حکم به بطلان نکاح کرد !
پاسخ
#7
و اساسا این سوال مطرح است که آیا به صرف اینکه یک ازدواج در نظر عرف تنقیص دختر حساب می شود ، بگوییم خلاف مصلحت است ؟
به عنوان مثال : اگر فردی ثروتمند دختر خردسالش را به عقد طلبه ای فقیر ولکن متقی و درسخوان دربیاورد ، به صرف اینکه عرف چنین ازدواجی را مورد تمسخر قرار می دهند ، بگوییم عقد خلاف مصلحت دختر است !؟
پاسخ
#8
البته در بحث تشخیص «مصلحت» قاعدتا ممکن است اختلافات صغروی وجود داشته باشد ولی به نظرم در عرف امروز، موارد مورد اشاره قطعا خلاف مصلحت صدق می کند.
پاسخ
#9
نکته همین جاست که آیا معیار مصلحت در روایات و حتی عقلا مصالح واقعیه هست یا تقبیح و تحسین عرف هر زمان و مکان ؟
پاسخ
#10
بالاخره استاد خواستن درست بکنند طبق رو شرط
۱. رعایت مصلحت
۲. شرط عدم دخول
خب سوال من این بود فرض کنیم رعایت مصلحت شد و شرط عدم دخول هم شد، ولی پسره شیطونی کرد و ترتیب دختره را داد، خب اینجا بابا هم مقصر نیست، مقصر آن پسره هست.
خب اینجا علماء میگن عقد صحیح است و با تخلف شرط عقد فاسد نیست و اگر بچه ای به دنیا بیاد حلال زاده است و...

خب باز این منقصت عرفی که ایشان دنبال رفعش بودند، باز هم میاد.

بهترین دلیل اینه که گور بابای مردم و عرف
باید ببینیم خدا چی گفته؟
این بهترین استدلال هست.?
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان