19-خرداد-1401, 00:34
در کتاب کافی مشاهده می شود که در اسناد متعددی، سند، تعلیق بر سند حدیث قبل شده است به این معنی که قسمتی در ابتدای سند، به جهت ذکر شدن در سند قبلی و به اعتماد بر آن، حذف شده است. حال اگر مثلا مرحوم شیخ در تالیف تهذیب این حدیث را از کافی نقل کنند و متوجه تعلیق نشوند، طبعا تصور می کنند که مرحوم کلینی این حدیث را مستقیما از نفر اول سند گرفته اند و قهرا در سندی که ارائه می کنند، افتادگی ای بین نام کلینی و نفر بعد، حاصل می شود.
پدیده ی تعلیق، اختصاص به کتاب کافی ندارد و در مصادر متقدم نیز این نحوه سند دهی وجود داشته و گاه به همین سبب، در کتاب متاخر تر که مولف، متوجه تعلیق نشده است، افتادگی نامحسوسی در سند حدیث رخ داده است. به نظر صاحب منتقی الجمان در روایات شیخ از موسی بن قاسم در کتاب حج چنین امری حاصل شده است.
به همین جهت، آشنایی با طبقات و روابط استادی و شاگری در تشخیص چنین اموری ضرورت دارد.
برگرفته از منتقی الجمان، ج1، ص23
پدیده ی تعلیق، اختصاص به کتاب کافی ندارد و در مصادر متقدم نیز این نحوه سند دهی وجود داشته و گاه به همین سبب، در کتاب متاخر تر که مولف، متوجه تعلیق نشده است، افتادگی نامحسوسی در سند حدیث رخ داده است. به نظر صاحب منتقی الجمان در روایات شیخ از موسی بن قاسم در کتاب حج چنین امری حاصل شده است.
به همین جهت، آشنایی با طبقات و روابط استادی و شاگری در تشخیص چنین اموری ضرورت دارد.
برگرفته از منتقی الجمان، ج1، ص23