امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اطلاعاتی پیرامون زیدیه
#1
. زیدیه دو گروه اصلی هستند:
یک گروه از شیعیان حساب می شوند که جارودیه از این گروه است.
یک گروه از عامه حساب می شود که بتریه و صالحیه از این گروه هستند.
سه اصل وجود دارد که باعث می شود یک شخص جزء امامیه به معنای عام محسوب شود:
اول قائل به نصّ جلی برای امامت باشد به این معنا که حضرت علی علیه السلام به اسم از جانب پیامبر صلی الله علیه و آله نصب شده است.
دوم قائل به این باشد که امامت جزء اصول دین است و اصل سومی نیز وجود دارد.
زیدیه گروه اول که از خاصه محسوب می شوند، هر سه اصل را قبول دارند و اعتقاد دارند که حضرت علی علیه السلام به اسم برای امامت نصب شده است. بر خلاف گروه دوم که از عامه محسوب می شوند و اعتقاد دارند حضرت علی علیه السلام با وصف برای امامت نصب شده است. به همین دلیل، کسانی که قائل به امامت نیستند را فاسق می دانند نه کافر. بر خلاف امامیه که عدم قائل به امامت را کافر کلامی می داند به این معنا که در صف کفار محشور می شوند. همچنین زیدیه که از شیعه هستند، امامت را جزء فروع دین می دانند بر خلاف امامیه که امامت را جزء اصول دین می دانند اما با این حال قائل به خلفا نیستند. زیدیه که از عامه هستند، امامت را حق قابل تفویض امیر مؤمنین علیه السلام می دانند و قائل بودند حضرت امیر با تفویض حق خود به خلفا، خلافت آنها را مشروع کرد. البته درباره عثمان بحثی دارند که برخی او را قبول ندارند و برخی شش سال اول خلافت او را قبول دارند.
اخیرا در مطالبه مروج الذهب به ذهنم رسید مسعودی زیدی عامی است. زیرا درباره زید تعبیر «استشهد» دارد و از عمر و ابوبکر تعریف می کند و عثمان را تکذیب می کند. این دیدگاه با زیدیه عامی مانند بتریه تطبیق می کند. پس ظاهرا مسعودی زیدی عامی است نه زیدی خاصه. البته سعی می کند دیدگاه خود را پنهان کند و در کل کتاب او، پنهان کاری موجود است. ابوالفرج زیدی است و شاید زیدی خاصه و از جارودیه باشد.
زیدی عامی از عامی دیگر به شیعه نزدیک تر است و زیدی شیعه از شیعه دیگر به عامه نزدیک تر است. پس مذهبی بینابین است و حدّ عامه، زیدی است چنانچه حدّ شیعه، زیدی است. در استعمالات نیز گاه عامه در مقابل زیدیه عامه (بتریه) اطلاق می شود و گاه شیعه در مقابل زیدیه شیعه (جارودیه) اطلاق می شود. اما در معنای عام، جارودیه از شیعه تلقی می شود و سایر فرق زیدیه مانند بتریه جزو عامه هستند. حسن بن صالح نیز از زیدیه عامه است. جارودیه در شیعه جایگاه داشته است مانند ابن عقده که جارودیه بوده و در شیعه جایگاه داشته است و بتریه در عامه جایگاه دارند.
درس خارج فقه جلسه 50 مورخ 30.9.1400
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی کلام شهید صدر پیرامون زکات در پول های رایج سید محمد نظام آبادی 1 155 14-آبان-1402, 14:35
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  توضیحی پیرامون خلاصه الاقوال علامه ی حلی عرفان عزیزی 0 820 26-خرداد-1399, 08:02
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان