امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
توضیح: لُبّ کلام مرحوم شیخ در تسامح در ادله سنن
#1
کلام مرحوم شیخ ، مرکب از دو قسمت است:
۱: موضوع اخبار من بلغ ، عمل بداعی امر احتمالی (احتیاط) است.
در این صورت چون اطاعت حکمیه است، نمی توان آن را با روایاتی از قبیل (من سرح لحیته فله کذا) قیاس نمود.
۲: در این اخبار که فرموده (فله اجر ذلک): ( مطابق واقع باشد) مراد همان ثوابی است که در آن خبر ضعیف بیان شده است  نه اینکه ثواب جدیدی داشته باشد.
(و ان لم اقله)Sadمطابق واقع نباشد): شخص به خاطر انقیادش مستحق ثواب است. 
عقل اصل ثواب را می فهمد که در صورتیکه شخص مطابق با واقع باشد ارشاد به همان مصلحت واقعیه است و الا عقل مستقلا حکم به انقیاد می کند ودر هر صورت امر شارع ، ارشادی و تاکید حکم عقل است.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم والعن اعدائم اجمعین.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال:  توجیه دوم مرحوم شیخ درموارد مخالفت با علم تفصیلی متولد از علم اجمالی مستلزم تصویب است مخبریان 1 181 2-دي-1401, 14:44
آخرین ارسال: مخبریان
  خروج از محل ابتلا، شرط اصل تکلیف یا شرط تنجز در کلام شیخ؟ alisoleimani 0 261 22-آذر-1401, 23:49
آخرین ارسال: alisoleimani
  شروح کتاب رسائل مرحوم شیخ 83068 2 9,060 13-آذر-1395, 11:53
آخرین ارسال: 83068
  سؤال:  آیا مرحوم شیخ بین اصالة الحظر و اصل احتیاط خلط کرده اند؟ رضا اسکندری 0 3,881 19-آبان-1393, 19:14
آخرین ارسال: رضا اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان