امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
«اصول» جریان اصل مثبت در لوازم شرعی
#1
  • در مثبتات، غالبا لوازم عادی و عقلی، مترتب بر وجود واقعی هستند و با توجه به همین نکته و اینکه اصول وجود واقعی را ثابت نمی‌کنند، نمی‌توان مثبتات اصول را پذیرفت، ولی در لوازم شرعی، چون غالبا موضوع اعم از واقعی و ظاهری است، جریان اصل و اماره بدون اشکال است و به این بیان، تفکیک بین لوازم اماره و اصل درست است. پس در هر موردی باید نگاه کرد که موضوع خصوص وجود واقعی است یا اعم از وجود واقعی و ظاهری است.  
  • راه تشخیص وجود واقعی از ظاهری 
  • پرسشی که در این جا مطرح است این است که از کجا بدانیم در جایی، وجود واقعی شرط است یا  وجود اعم از ظاهری و واقعی است؟ پاسخ این است که در جایی که موضوع شیء است و شارع بیان زائدی نسبت به شک و عدم شک نیاورده است، وجود واقعی مقصود است و در جایی که مقام تعذر و تنجز یا در جایی که شک در موضوع دلیل است، موضوع، اعم از واقعی و ظاهری است. در اینجا سخن در تشخیص وظیفه است یعنی می خواهد ببیند که آیا دیگران متصدی شده اند که از او ساقط شود یا نه؟ و به همین جهت مثبت بودن با اشکالی رو به رو نیست. طبق بیان دیگران نیز می‌توان گفت وجوب، لازمۀ شرعی عدم تصدی است و لذا اشکال مثبت بودن مطرح نیست. بله اگر بحث در مبادی حکم یا منتها باشد، چون از دایره اعتبار خارج است وجود واقعی مطلوب است و  استصحاب جاری نیست، ولی در اینجا سخن از حکم و کیفیت آن است.درس خارج اصول( جلسه59، 1401/9/29)
پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی کاظمی
#2
نسبت به آثار شرعی مع الواسطه هم بعضی قائل به مثبت بودن هستند.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تخییر عقلی در مبادی همیشه در مقام امتثال به تخییر شرعی برمی گردد. علی آمنی 0 198 22-بهمن-1401, 09:26
آخرین ارسال: علی آمنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان