13-دي-1401, 08:22
مرحوم خویی در مقام کیفیت اعتبار امارات فرموده که تنزیل مؤدا منزلة الواقع غلط است، چون این سر از سببیت درمیآورد، سر از تصویب درمیآورد. اگر خواسته باشد ادله حجیت خبر مثلاً مؤدا را بگوید واقع، پس واقع تغییر میکند طبق مؤدا میشود دیگر، گفته تصویب است، سببیت است، این برخلاف نظریه عدلیه است. تنزیل مؤدی منزلة الواقع توسعه واقع است. توسعه واقع میشود سببیت.
دلیل دیگر مدرسه نائینی بحث سیره است( مدرسه نائینی گفتیم به خاطر اینکه همه این حرفها را مرحوم خویی نگفته است بلکه در کلمات مرحوم نائینی هم مطرح شده و صاف بیان شده است) خبر ثقه مثلا علم است به شهادت سیره. دلیل ما بر حجیت امارات عمدهاش سیره است، دلیل لفظی نداریم، اگر هم داریم امضایی است. عمدهاش سیره است. سیره برخی از امارات را علم میداند. اگر ثقهای به شما خبر داد که حاجیِ شما آمده برو مثلاً از فرودگاه بیاورش، و شما نرفتی، بعد آن حاجی اعتراض میکند که مگر نمیدانستی من آمدم، مگر فلانی بهت نگفت؟! گفتن ثقه را دانستن تلقی میکند..