19-بهمن-1401, 13:12
بسم الله الرحمن الرحیم
در بحث قطع قطاع برخی اصولیان قائل به عدم حجیت آن هستند، در مقابل مشهور که فرقی بین قطع قطاع و غیر آن قائل نیستند و چنین قطعی را نیز حجت میدانند.
به نظر میرسد باید در قطع قطاع تفصیل داد، به این صورت که در مورد تنجز و استحقاق عقوبت، میان قطع قطاع و غیر قطاع فرقی نیست؛ مثلا وقتی قطاع قطع پیدا کرد که فلان حکم، حکم خداست و مخالفتش مخالفت با حکم خدا است، در این جا مخالفت کردن آن هتک مولی میشود ، که قبیح است و ما در تجری که خلاف واقع است، مخالفت را هتک دانستیم اینجا کمتر از تجری نیست.
اما در مورد معذوریت مثلا کسی از راه غیر متعارفی (=قطاع) قطع پیدا کرد که فلان عمل واجب نیست، اما اتفاقا در واقع واجب بود در این صورت معذور نیست _ البته قدر متیقن از عدم معذوریت صورتی است که به قطاع بودن خود التفات داشته باشد و بداند قطاع است_؛ زیرا چنین شخصی متوجه بود که از راه غیر متعارف قطع پیدا میکند لذا میتوانست احتیاط کند. و اگر مولا چنین شخصی را عقاب کنند، عقلاء مذمت نمیکنند.
جلسه 91 اصول فقه، سه شنبه 18 بهمن 1401
eitaa.com/hadith