امکان اخذ قطع به جعل در موضوع مجعول
اخذ قطع به جعل در موضوع مجعول هیچ محذوری ندارد. مثلاً شارع میتواند بگوید «یحرم شرب هذا علیک، ان کنت قاطعاً بحرمة شرب الخمر.»
به همین صورت میتواند قطع به حرمت شرب خمر بر مردان (حکم انتزاعی) را در موضوع حرمت شرب این خمر اخذ نماید.
این مطلب را شهید صدر هم اشاره کردهاند؛ اما در واقع این خروج از محل بحث است و بحث اصلی در اخذ قطع به مجعول در موضوع همان مجعول است: آیا شارع میتواند بگوید روزۀ امروز بر مکلفی واجب است که قطع به وجوب روزۀ امروز بر خودش داشته باشد یا بگوید که شرب این مایع بر مکلفی حرام است که قطع به حرمت شرب آن بر خودش داشته باشد؟
اخذ قطع به جعل در موضوع مجعول هیچ محذوری ندارد. مثلاً شارع میتواند بگوید «یحرم شرب هذا علیک، ان کنت قاطعاً بحرمة شرب الخمر.»
به همین صورت میتواند قطع به حرمت شرب خمر بر مردان (حکم انتزاعی) را در موضوع حرمت شرب این خمر اخذ نماید.
این مطلب را شهید صدر هم اشاره کردهاند؛ اما در واقع این خروج از محل بحث است و بحث اصلی در اخذ قطع به مجعول در موضوع همان مجعول است: آیا شارع میتواند بگوید روزۀ امروز بر مکلفی واجب است که قطع به وجوب روزۀ امروز بر خودش داشته باشد یا بگوید که شرب این مایع بر مکلفی حرام است که قطع به حرمت شرب آن بر خودش داشته باشد؟