امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: آیا منصب تشریع برای ائمه (ع) ثابت است ؟
#1
آیا منصب تشریع برای ائمه (ع) ثابت است ؟
من مکرر در بحثهای فقهی و اصولی این را گفته
ام و مخالفین زیادی هم این مطلب دارد، ما معتقدیم ائمه : مثل پیامبر اکرم منصب تشریع داشته اند، خدا به ایشان منصب  تشریع داده. درباره رسول خدا  ما موارد زیادی داریم، آیه جهاد ابتدایی نازل شده
و قاتلوهم حتی لا تکون  فتنة و یکون الدین لله تا آخر آیه،
بعد به امام باقر کسی عرض میکند که شما هم مکلف به این آیه هستید یا نه؟ حضرت فرمود بله، پرسید چرا شما جهاد ابتدایی نمیکنید؟ فرمود رخّص رسول الله  لأصحابه و لأفراد بعدی و اوصیاء بعد که میآیند، که اینها ترک کنند. یعنی حتی ظهور آیه در وجوب را پیامبر می توانست حمل بر استحباب کند و ترخیص کند، این حق را رسول خدا داشته و خدا به او داده ،نه اینکه در مقابل خدا باشد، این قوه را خدا به او داده. شما ببینید این همه احکامی که ائمه فرمودند یک جا پیدا نکردم که سؤالی را از امام بکنند امام بفرماید صبر کنید که لیله جمعه برسد که ملائک های که علم من را زیاد میکنند بیایند تا جواب بدهند، همان آن جواب میدادند و گاهی هم مصحف امیرالمؤمنین را به عنوان مؤید می آوردند ولی خودشان بلا فاصله تشریع را انجام میدادند، این منصب تشریع برای ائمه بوده و بحث مهمی است یعنی عظمت مهم امامت در این نیست که ما برای امام فقط مقام عصمت را درست کنیم یا حتی حکومت را، که حکومت هم خیلی خیلی مهم است ولی به نظر من این مقام تشریع از جهاتی از همه این مقامات ائمه بالاتر است که اینها مقام تشریع داشتند و خدا این مقام تشریع را به اینها عنایت کرده. پیامبر موارد زیادی داریم که پرسیدند در باب روز عید قربان اول این کار را کردند و بعد این کار را کردند، پیامبر فرمود لا حرج، مانعی ندارد، همه را خودشان تشریع کردند. این مقوّم خاتَمیت است یعنی خدای تبارک و تعالی برای پیامبر ما جانشینانی به نام امام قرار داد که قوه ی تشریع هم دارد. اینکه ما بگوئیم ائمه ما فقط مبیّن بودند! این حرف غلطی است، البته به نظر ما غلط است. این که عرض میکنم محصول  20سال فکر در همین موضوع است، آیات و روایاتی آوردیم.فقیه حق تشریع ندارد، امام معصوم می تواند تشریع کند، یعنی اگر آیه ی شریفه میگوید در مرتبه دوم کشته شود امام معصوم این حق را دارد که این را مرتبه ی چهارم بکشد، همان طول که پیامبر این حق را دارد که قاتلوهم حتی لا تکون فتنه را بگوید برای شما ترخیص داده میشود.من معتقدم واقعاً اگر کسی این منصب را برای امام  قائل نباشد حقیقت امامت در او خیلی کامل نیست. من دارم نظری را عرض میکنم، آیات زیادی در خود قرآن داریم، از خود امیرالمؤمنین هست که اگر از شما یک مطلبی را پرسیدند که در قرآن و سنت پیامبر نبود از چه طریقی میگویید؟ بقوة قدسیة الهیة که خدا در ما قرار داده، صریح روایت است، و مسلم پیامبر تشریع داشته این رکعت سوم و چهارم در
نمازهای چهار رکعتی که اظهر من الشمس است و آنجا می گویند فرض النبی، رکعت اول و دوم فرض الله، رکعت سوم و چهارم فرض النبی است، لذا می گویند در سفر آنچه کم میشود همین فرض النبی است لذا می گویند در فرض الله اگر در نمازهای دو رکعتی شک کردید موجب بطلان می شود و باید دو مرتبه اعاده کنید! ولی مسلم کبرای کلی داریم ما فوّض إلی النبی فهو مفوضٌ إلینا، یکیش مسئله تشریع است، اگر شما تشریع در پیامبر را بپذیرید که باید پذیرفت، پس این منصب را باید برای ائمه پذیرفت.
درس خارج فقه مورخ  03/11/1401 دوشنبه جلسه 65
پاسخ
#2
ایشان نکته خاتمیت را در چه چیزی می دانند و اصطلاحا با رحلت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله که پایان خاتمیت بود چه اتفاقی افتاد و کدام شان دینی ایشان پایان پذیرفت و فرق ایشان با ائمه علیهم السلام در چیست؟
پاسخ
#3
با توجه به اینکه جریان غلو در برهه‌ای از تاریخ برجسته بوده، لذا بررسی این موضوع نیاز به دقت به‌علاوه‌ای است. و ادله باید سندا و دلاله بررسی شود و احاله به مسلمات و امثال ذلک، طور بحث دقی نیست
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان