امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ملاک حکم شرعی بر اساس اختلال نظام؛ اختلال فعلی یا فرضی؟!
#1
مرحوم آخوند در مقدمه چهارم انسداد مناقشه کرده است که احتیاط تام اگر موجب اختلال نظام شود بدون شک واجب نخواهد بود اما صرف اینکه احتیاط موجب عسر و حرج باشد مانع از وجوب آن نمی شود؛ زیرا از یک سو موضوع حکم شرعی حرجی نیست تا قاعده لا حرج در آن جاری شود و از سوی دیگر قاعده لا حرج حاکم بر حکم عقل به لزوم احتیاط نیست تا آن را مرتفع کند (با توجه به اینکه احتیاط در جمیع وقایع مشتبهه موضوع حکم شرع نیست).
...

کلام ایشان در مورد قاعده اختلال نظام محل اشکال است. گاه گفته می شود که فلان عمل حرام است؛ زیرا انجام آن به اختلال نظام منجر می شود. در حالی که صرف منتهی شدن عمل به اختلال نظام موجب حرمت آن نمی شود بلکه تنها در صورتی که عمل، بالفعل موجب اختلال نظام معیشت بندگان شود حرام شرعی خواهد بود. اما اگر عملی موجب اختلال بالفعل نشد حکم به حرمت آن شرعا جایز نیست.

از اینجا روشن می شود که بسیاری از قوانین راهنمایی و رانندگی نمی توانند به استناد قاعده اختلال نظام واجب باشند؛ زیرا وجوب این قوانین تا زمانی که عدم رعایت آن ها منجر به اختلال فعلی نشود وجهی ندارد. پس نمی توان گفت به دلیل اینکه عدم رعایت مردم نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی منجر به اختلال نظام می شود، حکم به وجوب رعایت آن ها می شود. زیرا می گوییم اگر این قوانین مستلزم اختلال بالفعل نظام نشوند حکم به وجوب آن ها جایز نیست. و اینکه عدم رعایت مردم منجر به اختلال نظام می شود مثبت مطلوب نیست؛ چرا که وجوب فعلی به ملاک اختلال، تنها در اختلال فعلی ملاک دارد و فرض این است که بالفعل اختلال محقق نمی شود. به این جهت وجهی برای حکم به رعایت این قوانین در صورت عدم اختلال فعلی وجود ندارد.

برگرفته از درس خارج اصول، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱


فایل‌های پیوست
.pdf   تقریر جلسه 85.pdf (اندازه 126.82 KB / تعداد دانلود: 2)
پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی کاظمی


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تقریب مجعول شرعی بودن استحقاب عقاب و ثمرات آن خیشه 0 83 9-دي-1402, 08:37
آخرین ارسال: خیشه
  آیا هر ملاک الزامی را شارع باید تکلیف داشته باشد؟ خیشه 0 145 20-آذر-1402, 21:00
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان