25-بهمن-1401, 09:58
شش ماه ماندن درمکانی برای اتخاذ وطن، آیا باید متصل باشد یا می تواند مسافرتی داشته باشد و شش ماه ماندن به صورت متفرقه کفایت می کند؟
مستند این بحث روایت صحیحه اسماعیل بن بزیع است که به نظر می رسد دلالتی بر اتصال ماندن شش ماهه ندارد؛ زیرا در روایت اینگونه آمده است: «ان یکون فیها منزل یقیم فیه سته اشهر» در این روایت شش ماه ماندن را کافی می داند و مطلق است؛ پس می تواند در خلال آن مسافرت برود؛ مثلا اگر کسی سه روز در شهری باشد و مسافرتی برود و برگردد و سه روز دیگر بماند، عرفا گفته می شود که شش روز در این شهر بوده است.
بنابر این اگر کسی شش سفر یکماهه به شهری داشته باشد، برای اتخاذ وطن بر این اساس کفایت می کند
مستند این بحث روایت صحیحه اسماعیل بن بزیع است که به نظر می رسد دلالتی بر اتصال ماندن شش ماهه ندارد؛ زیرا در روایت اینگونه آمده است: «ان یکون فیها منزل یقیم فیه سته اشهر» در این روایت شش ماه ماندن را کافی می داند و مطلق است؛ پس می تواند در خلال آن مسافرت برود؛ مثلا اگر کسی سه روز در شهری باشد و مسافرتی برود و برگردد و سه روز دیگر بماند، عرفا گفته می شود که شش روز در این شهر بوده است.
بنابر این اگر کسی شش سفر یکماهه به شهری داشته باشد، برای اتخاذ وطن بر این اساس کفایت می کند