امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ترسیم نادرست هندسۀ بحث «إجزاء» در اثر فهم نادرست «جامع»
#1
 
یک. تبیین مشهور از بحث اجزاء

مشهور در بحث اجزاء قائل هستند که سه امر داریم: «امر واقعی»، «امر اضطراری» و «امر ظاهری». لذا خودشان را گرفتار می­سازند. مأتیٌ­ به هر أمری، سبب سقوط آن امر می­شود، لذا هر کدام از این امرها نسبت به خودش قطعاً اجزاء دارد، اما برای آنها سؤال پیش می­ آید که آیا امر ضطراری، می­تواند به جای امر واقعی إجزاء داشته باشد؟ یعنی مأتیٌ­ به در حالت اضطرار، که قطعاً امر اضطراری را ساقط می­کند، اما آیا امر واقعی را نیز ساقط می­کند؟ [نسبت به امر ظاهری نیز هکذا]

فلذا طبق قاعده می­گویند پس از رفع اضطرار، امر واقعی کماکان سر جای خودش است، لذا بایستی مأمورٌبه امر واقعی را اتیان کرد.

امام به آنها اشکال می­کند که هیچ کجای کتاب و سنت، سه امر را مطرح نکرده است، بنابراین مدعای آنان به نوعی خلاف ظاهر کتاب و سنت است.
 
دو. ریشه­ یابی حضرت امام(ره) نسبت به هندسۀ بحث «إجزاء»

امام به ریشه­ یابی اشکال مشهور می­پردازد که چرا آنها سراغ این نظریه رفته ­اند که سه امر داریم. مشهور معتقدند که جزئیت للمأمورٌبه و شرطیت للمأمورٌبه «انتزاعی» هستند؛ یعنی از امر شارع به تکلیف، جزئیت و شرطیت، انتزاع می­شود. بنابراین برای اینکه در شرایط مختلف، اجزاء و شرایط را داشته باشند، مجبورند در حالات مختلف قائل به امرهای جداگانه شوند تا بتوانند تفاوت اجزاء و شرایط را در حالات مختلف توجیه کنند. بنابراین آنها معتقدند سه امر داریم: «امر واقعی»، «امر اضطراری» و «امر ظاهری».

حضرت امام(ره) می­فرماید دلیل اینکه آنها جزئیت و شرطیت للمأمورٌبه را انتزاعی دانسته ­اند، و نتوانسته­ اند قائل به اعتباری ­بودن آنها بشوند، ناتوانی آنها در تصویر درست «جامع» است.

اما اینکه ترسیم درست مبحث إجزاء چگونه است در ادامه (اینجا) می آید.



برگرفته از دروس خارج فقه خلل الصلاة استاد عبدالکریم فرحانی، جلسات29و30، 21و26 آذر ۱۴۰۱.
 
پاسخ
 سپاس شده توسط علی آمنی
#2
(25-بهمن-1401, 12:33)کایدخورده نوشته:
 
 

حضرت امام(ره) می­فرماید دلیل اینکه آنها جزئیت و شرطیت للمأمورٌبه را انتزاعی دانسته ­اند، و نتوانسته­ اند قائل به اعتباری ­بودن آنها بشوند، ناتوانی آنها در تصویر درست «جامع» است.

اما اینکه ترسیم درست مبحث إجزاء چگونه است در ادامه (اینجا) می آید.
 

این اشکال را مرحوم بروجردی هم به جامع مشهور کرده اند و ایشان هم قائلند ما یک امر بیتشر نداریم که روی طبیعت رفته است و مولی برایش حالات مختلفی مانند سفر و حضر و یا اضطرار و اختیار فرض کرده است که اتیان هر کدام با توجه به حال خودش قطعا مجزی است؛ چون اتیان طبیعت می شود.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تصویر درست مبحث «إجزاء» کایدخورده 4 563 26-بهمن-1401, 16:55
آخرین ارسال: کایدخورده

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان