25-بهمن-1401, 13:35
سید در عروه شرایطی برای سقوط اذان واقامه نسبت به موردی که شخص رسیده و جماعت تمام شده است مطرح کرده است و یکی از شرایط صحیح بودن نماز جماعت قبلی است.
حال اگر امام فاسق باشد و مامومین بدانند، نماز باطل است ولی مرحوم خوئی میگوید حتی اگر مامومین عالم نبودند نیز نماز باطل است. حال اگر مثلا بدون وضو نماز بخوانند نیز مسقط نیست.
حال اگر امام فاسق باشد و مامومین بدانند، نماز باطل است ولی مرحوم خوئی میگوید حتی اگر مامومین عالم نبودند نیز نماز باطل است. حال اگر مثلا بدون وضو نماز بخوانند نیز مسقط نیست.
مرحوم خوئی عبادات عامه را باطل میداند و ولایت را شرط صحت میداند و در نتیجه در محل کلام باید بگوید شما که وارد مسجد شدید و نماز عامه برقرار بوده، برای سقوط اذان و اقامه فایده ندارد و این گفتنی نیست چون متعارف از جماعت در زمان اهل بیت و صدور روایات، جماعت عامه است.
مرحوم خوئی مشکل را به این قرینه حل کرده که غالب جماعتها برای عامه بوده و بعید است که جماعت برای شیعه باشد، پس بطلان از ناحیه ولایت اثری ندارد و اگر جماعتی از عامه برقرار شد، با اینکه امام فاسق است و جماعت باطل است، اما مضر به سقوط اذان و اقامه نیست.