11-فروردين-1402, 14:59
اصل اولی در متزاحمین آن است که اهم بر مهم ترجیح داده شود اما گاهی نکتهای دیگر منشا تقدیم یک طرف می شود که آن را ورود ملاکی نام می نهیم به این معنا که با تحقق موضوع یک طرف، طرف دیگر از اساس بدون ملاک می شود نه این که ملاکش تفویت شود.
بطور مثال برخی آقایان وجوب حج را مشروط به آن دانسته اند که مستلزم ارتکاب حرام یا ترک واجب نشود پس علی رغم اینکه حج از اصلی ترین و مهم ترین واجبات دینی محسوب می شود ولی در تزاحم با یک واجب یا حرام دیگر، کنار گذاشته می شود که در تحلیل آن می توان از همین نکته استفاده کرد که با تحقق موضوع واجب یا حرام، حج اساسا بی ملاک می شود و دیگر ملاکی ندارد تا اهمیتش سنجیده شود که از آن با تعبیر ورود احد المتزاحمین بر دیگری در عالک ملاک یاد می کنیم.
درس خارج اصول جلسه 81 مورخ1401/12/2
بطور مثال برخی آقایان وجوب حج را مشروط به آن دانسته اند که مستلزم ارتکاب حرام یا ترک واجب نشود پس علی رغم اینکه حج از اصلی ترین و مهم ترین واجبات دینی محسوب می شود ولی در تزاحم با یک واجب یا حرام دیگر، کنار گذاشته می شود که در تحلیل آن می توان از همین نکته استفاده کرد که با تحقق موضوع واجب یا حرام، حج اساسا بی ملاک می شود و دیگر ملاکی ندارد تا اهمیتش سنجیده شود که از آن با تعبیر ورود احد المتزاحمین بر دیگری در عالک ملاک یاد می کنیم.
درس خارج اصول جلسه 81 مورخ1401/12/2