امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفاوت بین اقل و اکثر در کر و اقل و اکثر در تسبیحات اربعه
#1
مرحوم صاحب جواهر در بحث اینکه ملاک مساحت در کر 3 در 3 در 3 وجب است که نظر قمیین مانند ابن بابویه و شیخ صدوق است یا اینکه 3.5 در 3.5 در 3.5 وجب است که نظر مشهور است، ایشان قائل به این شده اند که چون بین این دو مطلق و مقید هستند، باید به ملاک 3.5 اخذ شود.
استاد اشکال کردند که در اینجا مطلق و مقید نیستند بلکه اقل و اکثر ارتباطی است که اگر کسی قائل به احتیاط شد باید احتیاط کند و اگر کسی برائت از اکثر جاری کرد، اخذ به اقل می کند و در 3.5 وجب احتیاط مستحب است.
اگر شما بگویید که شما قبلا در اصول در بحث تصویر واجب تخییری، در تسبیحات بین 1و3 قائل به واجب تخییری شدید ولی در اینجا هم که مانند همان جا است چرا قائل به اخذ به اقل و احتیاط مستحب در اکثر می شوید.
جواب می دهیم که این دو با هم فرق می کنند چون در آنجا ظهور ادله در وجوب تخییری بود ولی چون برخی می گفتند که واجب تخییری معقول نیست ما در آنجا گفتیم که معقول است به این صورت که مولی بگوید: یک تسبیح واجب است ولی اگر خواست در این مقدار توقف نکند، باید سه تسبیح بگوید و دو تسبیح کافی نیست. در حالی که در اینجا اصلا ظهور ادله در تخییر نیست، بلکه از باب اینکه قدر متیقن هر دو دلیل استثناء کر  از ادله انفعال است ما نمی دانیم که آیا با مقدار اقل، کر حاصل می شود یا اینکه باید به مقدار اکثر باشد تا مقدار کر باشد و چون اقل و اکثر ارتباطی است و ما احتیاط را واجب نمدانیم با حصول اقل کر حاصل می شود و به اقل اخذ می کنیم و در اکثر احتیاط مستحب می کنیم، بنابراین بین دو مساله فرق است.(درس خارج فقه، جلسه 103، تاریخ 9 خرداد 1402)
پاسخ
#2
حتی اگر شک در اقل و اکثر را مجرای احتیاط ندانیم و در وجوب اکثر برایت را جاری بدانیم، در مساله کریت، بحث در وجوب نیست تا با برائت مشکل را حل کنیم بلکه بحث در تحقق کریت و آثار آن است که ظاهرا با برائت قابل اثبات نیست.
پاسخ
 سپاس شده توسط علی آمنی
#3
(18-خرداد-1402, 01:19)مسعود عطار منش نوشته: حتی اگر شک در اقل و اکثر را مجرای احتیاط ندانیم و در وجوب اکثر برایت را جاری بدانیم، در مساله کریت، بحث در وجوب نیست تا با برائت مشکل را حل کنیم بلکه بحث در تحقق کریت و آثار آن است که ظاهرا با برائت قابل اثبات نیست.

 شما باید به اقل و اکثر بودن مساله اشکال کنید تا بتوانید نفی برائت کنید. بحث درست است که در وجوب نیست بحث در تحقق یک موضوع شرعی است مانند اینکه نماز 10 جزء دارد یا 11 جزء دارد. و چنین مواردی هم اقل اکثر ارتباطی است و علی المبنی برائت جاری می شود.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کاربرد تواتر اجمالی و تفاوت آن با مذاق علی آمنی 0 148 11-ارديبهشت-1402, 10:15
آخرین ارسال: علی آمنی
  تفاوت بین فرد نادر و متفاهم عرفی در شمول اطلاق علی آمنی 2 437 17-دي-1401, 16:17
آخرین ارسال: علی آمنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان