امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تبیین کلام استاد قائنی در ردّ اصالۀ التمام
#12
من که نگفتم نماز او شکسته است. من میگویم یقینا وظیفه او جمع نیست. درست است که من نمیدانم سفر موجب قصر محقق شده یا نه در نتیجه نمیتوانم بگویم شکسته بخوان اما من با چه دلیلی از او بخواهم جمع بخواند در حالی که میدانم وظیفه او خارج از این دو نیست یا شکسته یا تمام. اگر در واقع این سفر او از مصادیق سفر موجب قصر بوده نماز او شکسته است اگر در واقع سفر او از مصادیق سفر موجب قصر نبوده نماز او کامل است.پس وجهی برای جمع خواندن نیست.
اینکه می فرمایید نمیدانیم او مشمول حکم تخفیف است یا نه پس نمیتوانیم از حکمت تخفیف برای او استفاده کنیم، جوابش این است که وقتی نمیدانیم تخفیف در حق او جاری است یا نه قبول داریم که حکم تخفیف را به او نمیدهیم اما چرا تکلیف او را بیش از بقیه میدانید؟ مکلف چه گناهی کرده که به سفر مشکوک رفته او اگر در خانه اش می ماند و راحت بدون سختی نمازش را میخواند ما چهار رکعت نماز از او می خواستیم اما حالا که به سفر رفته و رنج سفر را هم تحمل کرده ( هر چند نمیدانیم این رنج به اندازه ای است که موجب قصر شود یا نه) به او بگوییم شش رکعت نماز بخوان. خواهش من این است که یک بار با صرف نظر از آموخته های قبلی به مساله نگاه کنیم و ببینیم آیا عرف از تشریع نماز قصر چیزی جز این میفهمد. آیا اگر از مخاطبین این حکم بپرسیم وقتی شک کردی سفرت مصداق سفر موجب قصر است یا نه چه کار میکنی، آیا جوابش این نیست که احتیاط میکنم و کامل میخوانم؟ آیا اصلا به فکر کسی خطور میکند که احتیاط میکنم و جمع میخوانم؟
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: تبیین کلام استاد قائنی در ردّ اصالۀ التمام - توسط emameasr - 4-ارديبهشت-1395, 17:59

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جمع زیبای استاد شوپایی در بحث درهم مغشوش سید حسین منافی 0 3,566 28-آبان-1395, 14:31
آخرین ارسال: سید حسین منافی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان