امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اوسعیت معنای تواتر در فقه و اصول نسبت به اصطلاح منطقی
#1
استاد فرمودند: تواتری که در فقه و اصول میگویند اوسع از آن تواتری است که در منطق میگویند. در منطق میگویند خبر متواتر معنایش این است که عدد مخبرین به مقدرای زیاد است که یستحیل تواطئ آنها بر کذب. کثرت را علت قرار دادند.. در اصول این نیست. یا در فقه که میگویند اخبار متواتره نه که چهل خبر داریم. نه. کثرت هست ولکن چه بسا خصوصیت راوی ها خصوصیت مساله و نکات دیگر هم دخیل در حصول علم است. اگر شما در یک مساله ای 10 روایت پیدا کردی اشکالی ندارد بگو. 10 روایت در مجامع روایی. نمیشود هر 10 تا دروغ باشد. همین مطلب خودش یک قرائن است. میشود ده نفر دروغ بگویند، ولی ده روایت دینی از آدم هایی که از دین صحبت کرده اند که چه بسا بعضی از آنها ثقه هستند ادم علم پیدا میکند. ما به هفت یا هشت روایت هم علم پیدا میکنیم میگوییم خبر متواتر است. تواتر یعنی کثرت دخیل است در مقابل خبر مستفیض که مثلا سه یا چهار تا است. متواتر عدد بیشتری است که کثرت دخیل در حصول علم شما است و لو که قرائن دیگری باشد. کثرت محض که در منطق میگویند اثر ندارد در فقه و اصول. این که گفته اند در کتب فقیه زیاد است لما تواترت اخبار نه که به معنای چهل حدیث. یعنی اخبار به حدی است که ادم یقین پیدا میکند و لو به ضم خصوصیات ناقل، خصوصیات مساله.
درس خارج اصول تاریخ 9.8.1402


فایل‌های پیوست
.docx   ~$ول جلسه 27.docx (اندازه 162 بایت / تعداد دانلود: 0)
پاسخ
#2
(9-آبان-1402, 21:33)خیشه نوشته: خیشهاستاد فرمودند: تواتری که در فقه و اصول میگویند اوسع از آن تواتری است که در منطق میگویند. در منطق میگویند خبر متواتر معنایش این است که عدد مخبرین به مقدرای زیاد است که یستحیل تواطئ آنها بر کذب. کثرت را علت قرار دادند.. در اصول این نیست. یا در فقه که میگویند اخبار متواتره نه که چهل خبر داریم. نه. کثرت هست ولکن چه بسا خصوصیت راوی ها خصوصیت مساله و نکات دیگر هم دخیل در حصول علم است. اگر شما در یک مساله ای 10 روایت پیدا کردی اشکالی ندارد بگو. 10 روایت در مجامع روایی. نمیشود هر 10 تا دروغ باشد. همین مطلب خودش یک قرائن است. میشود ده نفر دروغ بگویند، ولی ده روایت دینی از آدم هایی که از دین صحبت کرده اند که چه بسا بعضی از آنها ثقه هستند ادم علم پیدا میکند. ما به هفت یا هشت روایت هم علم پیدا میکنیم میگوییم خبر متواتر است. تواتر یعنی کثرت دخیل است در مقابل خبر مستفیض که مثلا سه یا چهار تا است. متواتر عدد بیشتری است که کثرت دخیل در حصول علم شما است و لو که قرائن دیگری باشد. کثرت محض که در منطق میگویند اثر ندارد در فقه و اصول. این که گفته اند در کتب فقیه زیاد است لما تواترت اخبار نه که به معنای چهل حدیث. یعنی اخبار به حدی است که ادم یقین پیدا میکند و لو به ضم خصوصیات ناقل، خصوصیات مساله.
درس خارج اصول تاریخ 9.8.1402
با عرض ادب و خسته نباشید 
ظاهرا در منطق هم کسانی که گفته اند 40 نفر یا اعداد دیگری را ذکر کرده اند مقصود موضوعیت عدد نیست بلکه مقصودشان این است که به حدی برسد که تواطی بر کذب نداشته باشد و بنابراین فرقی بین تواتر اصولی و منطقی نیست در شرح مواقف ج8 ، صفحه 241 در مورد تواتر می گوید: « (كيف و انه) أي حصول العلم بطريق تواتر الاخبار (يختلف بالوقائع و المخبرين و السامعين) فقد يحصل العلم فى واقعة بعدد مخصوص و لا يحصل به في واقعة أخرى و قد يحصل بأخبار جماعة مخصوصين و لا يحصل بأخبار جماعة أخرى تساويهم في العدد و كذا يحصل العلم لسامع من عدد و لا يحصل لسامع آخر من ذلك العدد»
پاسخ
#3
تشکر از بذل محبت شما
بنده هم با شما موافق هستم. در نظر بنده مناطقه که میگویند خبرها به حدی باشند که تواطی بر کذب نباشد در مقام بیان از این جهات اصولی نیستند و الا آنها هم اصطلاح اصولیون را قبول دارند. البته این عبارتی که شما اوردید بنده اطلاع نداشتم. تشکر از ارسال عبارت
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای اهوی الی السجود خیشه 0 67 16-بهمن-1402, 14:10
آخرین ارسال: خیشه
  معنای قصد جزئیت برای صدق زیاده خیشه 0 94 14-بهمن-1402, 22:19
آخرین ارسال: خیشه
  معنای لا صلاة الا باذان و اقامه خیشه 5 792 23-دي-1401, 15:06
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  شمول وقت اختصاصی نسبت به نماز با مقدمات آن سید رضا حسنی 0 2,010 7-ارديبهشت-1398, 15:03
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  معنای وقت اختصاصی نماز سید رضا حسنی 0 2,118 30-فروردين-1398, 18:01
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  دلیل افضلیت نماز جمعه مسافر نسبت به حاضرین سید رضا حسنی 2 3,387 23-بهمن-1397, 22:55
آخرین ارسال: حسین بن علی
  حکم وجوب نماز جمعه نسبت به افراد خنثی سید رضا حسنی 2 3,389 11-بهمن-1397, 12:07
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  اطلاق ادله بدليت نسبت به جميع آثار مبدل اشکذری 0 3,521 7-خرداد-1394, 12:09
آخرین ارسال: اشکذری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان