استاد عندلیب همدانی:
۱. گاهی فتوای فقها مستند به روایتی است که عین آن روایت موجود است؛ این میشود «شهرت عملی».
۲. گاهی فتوای فقها مستند روایی ندارد، لکن از آنجا که میدانیم بسیاری از روایات به دست ما نرسیده است، آن فتوا حتما مستند روایی داشته است، گرچه الان در دسترس نیست؛ این میشود «شهرت فتوایی».
۳. گاهی فتوای فقها مستند روایی که این فتوا عیناً مطابق آن باشد ندارد، لکن روایتی مشابه و به مضمون آن فتوا در منابع روایی وجود دارد؛ ما اسم این نوع شهرت را «شهرت مضمونی» میگذاریم، چون هم مستند روایی ندارد و هم به نوعی مستند روایی دارد.
جلسه ۴۱ درس خارج اصول، ۹/۱۹/ ۴۰۲، تعارض الادلة، مرجحات منصوصه، ترجیح به شهرت، بحث مقبوله ابن حنظله.
۱. گاهی فتوای فقها مستند به روایتی است که عین آن روایت موجود است؛ این میشود «شهرت عملی».
۲. گاهی فتوای فقها مستند روایی ندارد، لکن از آنجا که میدانیم بسیاری از روایات به دست ما نرسیده است، آن فتوا حتما مستند روایی داشته است، گرچه الان در دسترس نیست؛ این میشود «شهرت فتوایی».
۳. گاهی فتوای فقها مستند روایی که این فتوا عیناً مطابق آن باشد ندارد، لکن روایتی مشابه و به مضمون آن فتوا در منابع روایی وجود دارد؛ ما اسم این نوع شهرت را «شهرت مضمونی» میگذاریم، چون هم مستند روایی ندارد و هم به نوعی مستند روایی دارد.
جلسه ۴۱ درس خارج اصول، ۹/۱۹/ ۴۰۲، تعارض الادلة، مرجحات منصوصه، ترجیح به شهرت، بحث مقبوله ابن حنظله.