19-آبان-1393, 19:35
فکر میکنم بین دو مساله خلط شده است. تعبدی بودن یک چیز (چه وجوب و چه حرمت) به معنای لزوم استدامه نیت نیست. بلی بعضی از امور هستند که متقوم به قصدند که اگر قصد نباشد در این صورت اصلا آن فعل مامور به نیست و یا در بعضی از واجبات دلیل خاص داریم که باید قصد استدامه داشته باشد که بحث روشن است.
اما اگر این گونه نباشد، تعبدی بودن به معنای استمرار و استدامه نیت نیست. و لذا صائم اگر بعد از نیت خوابید، همه قائل به صحت صوم او هستند در حالی که یقینا استدامه نیت ندارد.
در ضمن ظاهرا بین کلمات دوستان جای دقتی خالی است و آن اینکه کسی صوم را به عنوان حرام تعبدی مثال نزده است. آنچه مثال زده اند مفطرات را به عنوان حرام تعبدی مثال زده اند.
اما اگر این گونه نباشد، تعبدی بودن به معنای استمرار و استدامه نیت نیست. و لذا صائم اگر بعد از نیت خوابید، همه قائل به صحت صوم او هستند در حالی که یقینا استدامه نیت ندارد.
در ضمن ظاهرا بین کلمات دوستان جای دقتی خالی است و آن اینکه کسی صوم را به عنوان حرام تعبدی مثال نزده است. آنچه مثال زده اند مفطرات را به عنوان حرام تعبدی مثال زده اند.