امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تقریب مجعول شرعی بودن استحقاب عقاب و ثمرات آن
#1
مجعول شرعی بودن استحقاق عقاب و تقریب و بیان ثمره.
بیان تقریب:اوامر الزامیه متضمن وعید به عقاب هستند. مثلا وقتی که شارع میفرماید افعل ضمنا این طور فرموده افعل و الا عاقبتک. نکته اش این است که مشی دارج بین موالی و عبید این است که اگر عبید اوامر و نواهی الزامیه مولا را مخالفت کنند استحقاق عقوبت خواهند داشت. شاهدش این است که اگر عبید علم به انتفای عقاب داشته باشند امور مولا را الزامی تلقی نمیکنند. پس در جایی که بیانی از جانب شارع نرسیده باشد در این صورت عقل حکم به استحقاق عقاب نمیکند.
ثمره اول در بحث تجری است. اگر استحقاق عقاب مجعول شارع باشد متجری مستحق عقاب نیست چرا آیه و روایتی نداریم که متجری عقاب دارد. وقتی که دلیل شرعی بر استحقاق عقاب نداشتیم پس عقل هم حکم به استحقاق عقاب نمیکند.
ثمره دوم در بحث حدیث رفع است. در انجا بالمطابقه میتوان مواخده را در تقدیر گرفت چون اثر شرعی است و به دلالت التزامی دلالت بر نفی تکلیف دارد.

مطلب به صورت مفصل بارگزاری شده.


فایل‌های پیوست
.pdf   استبطان الاوامر الالزامیة للوعید بالعقاب.pdf (اندازه 101.38 KB / تعداد دانلود: 0)
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مشروط بودن تعبدیات و توصلیات به ولایت حضرت امیر خیشه 4 181 25-بهمن-1402, 07:18
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی ملازمه بین نکته ارتکازی و عقلائی و بین ارشادی بودن خیشه 0 79 23-دي-1402, 09:05
آخرین ارسال: خیشه
  ملاک حکم شرعی بر اساس اختلال نظام؛ اختلال فعلی یا فرضی؟! محمودی 0 156 23-بهمن-1401, 09:39
آخرین ارسال: محمودی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان