امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حکم ضبط و ثبت سوء سابقه ها
#1
یک سری پرونده هایی در دادگاه ها و اطلاعات وجود دارد که کسی مثلا خطایی کرده این را ثبت میکنند در یک پرونده بعد موقع انتخابات که میشود این را احیا میکنند. آیا این کارها جایز است یا نه؟ یا مثلا هر پرونده ای بعد از این که حکم صادر شد و تمام شد اون پرونده باید امحاء بشود گفیم نسبت به پرونده های اخلاقی، همان پرونده های منکرات، نگهداری این نوع پرونده از مردم جایز نیست چون که یک نوع اشاعه فحشا است. یا مثلا مواردی که گفتیم اصلا موضوع منتفی میشود. درباره این که کسی کار منکرات انجام داده و حالا طرف مرده، وقتی که مرده نگهداری پرونده فایده ندارد ولی نگهداری آن موجب اشاعه فحشا میشود. یعنی کسی بعدا میبیند و آن منکر را میفهمد. این اشاعه فحشا است. و اما در غیر منکرات که مثلا همین که محل بحث ما است یک کسی قبلا در تجارت ورشکست شده، آیا میتوان ورشکستی را ثبت کنیم؟ روایاتی در این مورد داریم که میخوانیم. روایاتی که در این مورد هست کلمه تعییر به کار برده شده. هر کسی عثرت و لغزش کسی را ثبت کند که یک زمانی او را تعییر کند. تعییر معمولا معنا میکنیم عیب گیری. ولی در کتابهای لغت معمولا مثلا کتاب مصباح المنیر تعییر در مورد تجارت به کار رفته است. مثلا میگوییم فلانی با مشتری خوب برخورد نمیکند. یا بگوییم فلانی ورشکسته شد. یعنی کلمه تعبییر به معنای تحقیر یا به معنای فحش و سب همه این معانی در تجارت به کار رفته است. مثلا در لغت کلمه تعییر به این معنا به کار رفته. بگویید فلانی در تجارت شترهایش کم است. شترهایش شیر نمیدهد. اینها را تعییر حساب کرده اند. یا بحث معاملات است مثلا جنسش خوب است یا نه. روایات میگوید تعییر حرام است و تعییر در مورد امور مالی به کار میرود. در باب 150 از ابواب احکام عشره. باب تحریم احصاء عثرات مومن و عوراته لاجل تعییره بها. مثل کسی در روزنامه در مورد کسی چیزی میخواند و نگهداری میکند که بعدا بگوید. عن ابی عبد الله علیه السلام قال ابعد ما یکون العبد من الله ان یکون الرجل یواخی الرجل و هو یحفظ علیه زلاته لیعیره بها یوما ما. این حدیث میگوید بیشترین فاصله انسان با خدا اون موقع است که این کار را بکند. این روایت به تنهایی دلالت بر حرمت نمکند. فقط گفته از خدا دور است ولی نگفته حرام است یا حلال. اما به قرینه این که همین تعابییر در روایت دیگری وجود دارد ولی به جای این که از خدا دور است گفته است کفر. کفر دلیل بر حرمت میشود. و همچنین روایات دیگری هم وجود دارد
درس خارج فقه. جلسه 13. تاریخ 1402/7/17
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 2 مهمان