10-بهمن-1402, 23:05
(آخرین تغییر در ارسال: 13-بهمن-1402, 21:30 توسط Payam_Khajei.)
اصل عقلایی این است که در شک در انتقال مالی از شخصی به دیگری اصل، عدم انتقال است. در جایی که شما این خانه را به زید فروختی، وکیلت همزمان خانه را به عمرو فروخت، همه فقها گفته اند هر دو بیع باطل است، چون احل الله البیع از بیعهای متضاد انصراف دارد. آیا شما احتمال ثبوتی نمیدهید که بیع شما که موکل هستی نافذ باشد فی علم الله؟
احتمالش هست، اما با اصل عقلایی ثابت می کنیم نخیر من مالک هستم و ملک منتقل به این مشتری نشد.
در حقوق الناس اصل عقلایی است کار به استصحاب نداریم، اصل عقلایی است که تا ثابت نشود انتقال حق یا ملک از من به دیگری، اصل عدم انتقال است. این را نمیشود انکار کرد و الا سنگ روی سنگ بند نمیشود.
[سؤال: شارع این کار عقلاء را امضا کرده است؟ جواب:] بله امضا کرده است، چون ردع نکرده کشف امضا میشود.
· درس خارج فقه 27/10/1402