امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی وثاقت قاسم بن محمد
#1
در باب شهادت شریک، چهار طایفه از روایات مطرح اند که در بررسی طایفۀ چهارم تنها به یک روایت دست یافتیم. سند روایتِ طایفۀ چهارم ثابت نیست چون روایت واحدی است که مردّد بین مسند و مرسل است و از موارد اشتباه حجت به غیر حجت است چون در نقل مرحوم شیخ ره به صورت مرسل و در نقل مرحوم صدوق ره به صورت مسند آمده است.

سند مرحوم شیخ در نقل این روایت، مشتمل بر القاسم بن محمد است. «الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنِ الْقَاسِمِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ».
قاسم بن محمد در این طبقه مردد بین سه نفر است. قاسم بن محمد اصفهانی معروف به کاسام و قاسم بن محمد جوهری و قاسم بن محمد قمی که به کاسولا معروف بوده است. مرحوم اردبیلی معتقد است هر سه عنوان متحدند.
برخی از اهل تحقیق اتحاد هر سه عنوان را ردّ کرده‌اند و معتقدند قاسم بن محمد اصفهانی و قاسم بن محمد قمی یک نفر هستند اما اتحاد آنها با قاسم بن محمد جوهری ثابت نیست.
در مورد قاسم بن محمد اصفهانی برخی تضعیفات نقل شده است.
نجاشی این طور گفته است: « القاسم بن محمد القمي يعرف بكاسولا لم يكن بالمرضي‏» که البته این تعبیر با عدم وثاقت تلازمی ندارد بلکه ممکن است از این جهت باشد که مذهبش صحیح نبوده است.
ابن غضائری هم در مورد او گفته است: «القاسم بن محمد الأصبهاني كاسولا أبو محمد. حديثه يعرف تارة و ينكر أخرى. و يجوز أن يخرج شاهدا.»
که این تعبیر هم با عدم وثاقت تلازم ندارد بلکه به این معنا ست که او فقیه نبوده است.
اما در هر حال توثیق او از این طرق قابل اثبات نیست. اما قاسم بن محمد در سند محل بحث ما به قرینه نقل حسین بن سعید و کثرت نقل او از جوهری، قاسم بن محمد جوهری است. مرحوم شیخ در اصحاب امام کاظم علیه السلام قاسم بن محمد جوهری را واقفی دانسته است و اگر چه در کلمات مثل نجاشی و شیخ توثیق نشده است اما کثرت نقل ثقه جلیل از نظر ما نشانه وثاقت است و لذا به نظر ما قاسم بن محمد جوهری ثقه است و سند روایت مرحوم شیخ از این جهت اشکالی ندارد.
پاسخ
#2
سلام علیڪم. دلیل شما مبنی بر ڪثرت نقل ثقات از شخص مجهول و دلالت بر وثاقت ان تام نیست

لڪن برای تأیید وثاقت یا حداقل مدح قاسم بن محمد شاهدی واضح و معتبر وجود دارد.

شیخ مفید در رساله تحریم ذبائح، پس از نقل چندین روایت در اثبات مطلوب خود -ڪه در یڪ سند ان قاسم بن محمد قرار دارد-، در ذیل آن روایات بیان میدارد

«قد ورد من الطرق الواضحة بالأسانيد المشهورة و عن جماعة بمثلهم في الستر و الديانة و الثقة و الحفظ و الأمانة، یجب العمل»
تحريم ذبائح أهل الكتاب، ص 27 تا 31

با تتبعی ڪه انجام شد، ظاهرأ این رأی شیخ مفید رحمه‌الله از باب تغلیب و ڪاملا صحیح است، زیرا اڪثر روات اسنادی ڪه ایشان نقل میڪند، از ثقات و اجلاء و مشایخ طائفه هستند.

البته این رأی ایشان شبهات دقیق تری هم بر آن وارد است ڪه در جای خود به آن پاسخ داده ام.
فلذا با توجه به شهادت شیخ مفید رحمه‌الله، و عدم تعارض شهادت ایشان با قرینه یا مدرڪی واضح و معتبر، حڪم بر اعتبار قاسم بن محمد الجوهری خواهیم داد

⁦??⁩⁦??⁩این مورد را هم در نظر داشته باشیم، در بررسی آرای رجالی، آرای فقهی فقهای متأخر، مادامی ڪه در موافق با ادله واضح و ڪاشف از حقیقت نباشد هیچ ارزشی برای بنده نوعی ندارد. این مورد را همیشه به عنوان یڪ محقق در حیطه رجال باید در نظر داشت. این مورد در رابطه با آرای قدماء (همچون رأی شیخ طوسی رض در رابطه با محمد بن عیسی نیز صدق میڪند) نیز صدق میڪند

لڪن اثبات وثاقت از طریق ڪثرت نقل ثقات، خیلی طریق سدیدی نیست و ایرادات متعدد بر ان وارد است
پاسخ
#3
(15-ارديبهشت-1403, 13:39)با سلام و تشکر. اولا ادّعا این بود که اکثار اجلاء، دلالت بر وثاقت دارد نه اکثار ثقات ثانیا اگر شما با این مطلب مخالفت دارید، یک اختلاف مبنایی خواهد بود و خارج از محل بحث چون بحث در این نیست که آیا اکثار اجلاء دلالت بر وثاقت دارد یا نه.در عین حال، ادلۀ شما برای انکار مدّعای مذکور حتما قابل استفاده است. می شنوم. نوشته: سلام علیڪم. دلیل شما مبنی بر ڪثرت نقل ثقات از شخص مجهول و دلالت بر وثاقت ان تام نیست

لڪن برای تأیید وثاقت یا حداقل مدح قاسم بن محمد شاهدی واضح و معتبر وجود دارد.

شیخ مفید در رساله تحریم ذبائح، پس از نقل چندین روایت در اثبات مطلوب خود -ڪه در یڪ سند ان قاسم بن محمد قرار دارد-، در ذیل آن روایات بیان میدارد

«قد ورد من الطرق الواضحة بالأسانيد المشهورة و عن جماعة بمثلهم في الستر و الديانة و الثقة و الحفظ و الأمانة، یجب العمل»
تحريم ذبائح أهل الكتاب، ص 27 تا 31

با تتبعی ڪه انجام شد، ظاهرأ این رأی شیخ مفید رحمه‌الله از باب تغلیب و ڪاملا صحیح است، زیرا اڪثر روات اسنادی ڪه ایشان نقل میڪند، از ثقات و اجلاء و مشایخ طائفه هستند.

البته این رأی ایشان شبهات دقیق تری هم بر آن وارد است ڪه در جای خود به آن پاسخ داده ام.
فلذا با توجه به شهادت شیخ مفید رحمه‌الله، و عدم تعارض شهادت ایشان با قرینه یا مدرڪی واضح و معتبر، حڪم بر اعتبار قاسم بن محمد الجوهری خواهیم داد

⁦??⁩⁦??⁩این مورد را هم در نظر داشته باشیم، در بررسی آرای رجالی، آرای فقهی فقهای متأخر، مادامی ڪه در موافق با ادله واضح و ڪاشف از حقیقت نباشد هیچ ارزشی برای بنده نوعی ندارد. این مورد را همیشه به عنوان یڪ محقق در حیطه رجال باید در نظر داشت. این مورد در رابطه با آرای قدماء (همچون رأی شیخ طوسی رض در رابطه با محمد بن عیسی نیز صدق میڪند) نیز صدق میڪند

لڪن اثبات وثاقت از طریق ڪثرت نقل ثقات، خیلی طریق سدیدی نیست و ایرادات متعدد بر ان وارد است
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی شروط مطرح شده برای عدم پذیرش شهادت وارث به نفع مورّث سید یزدی 0 9 10 ساعت قبل
آخرین ارسال: سید یزدی
  بررسی معنای «لمم» در آیۀ 32 سورۀ نجم از ادلۀ عدم اختلال صغیره به عدالت سید یزدی 0 173 29-دي-1402, 18:39
آخرین ارسال: سید یزدی
  دیه کشته شدگان در تشییع سردار حاج قاسم سلیمانی مهدی خسروبیگی 4 2,686 3-شهريور-1402, 15:32
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  بررسی طریق مرحوم صدوق به مسمع فطرس 2 3,188 10-بهمن-1396, 23:31
آخرین ارسال: هادی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان