ارسالها: 52
موضوعها: 37
تاریخ عضویت: شهريور 1392
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 13 بار در 12 ارسال
6-آذر-1393, 21:04
(آخرین تغییر در ارسال: 9-آذر-1393, 14:38 توسط اعلایی.)
برخی از روات که وضعیت انها مجهول است را با کثرت روایت اجلا از وی توثیق میکنند. و لکن این سخت به طور کلی درست نیست بلکه کثرت روایت اجلا از یک شخص مجهول فقط با شرایطی میتواند افاده وثاقت وی کند.
اول : اینکه احادیث نقل شده از وی توسط ثقات ، در مسائل مستحب و مکروه نباشد زیرا ممکن است انها بخاطر تسامح در ادله سنن حدیث وی را نقل کرده باشند.
دوم : در امور اعتقادی اولیه نباشد. زیرا در امور اعتقادی نقل در حد تایید است نه دلیل.
سوم : کثرت به حدی باشد که افاده اطمینان کند.
وبلاگ بحر الفقاهة moen1.persianblog.ir
(وبلاگ
معین الحق. فقهی اجتماعی سیاسی..)
/wahhabism1.persianblog.ir نقد وهابیت
christ.persianblog.ir نقد مسیحیت
ارسالها: 230
موضوعها: 64
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
4
سپاس ها 7
سپاس شده 92 بار در 78 ارسال
8-آذر-1393, 18:54
(آخرین تغییر در ارسال: 8-آذر-1393, 18:54 توسط رضا اسکندری.)
فرمایش شما در صورتی است که ملاک استفاده وثاقت را از کثرت نقل اجلا عمل به روایت بدانید. اما اگر ملاک استفاده وثاقت را به گونه ای که خواهد آمد تبیین کنیم حرف بعیدی نیست هر چند جای بحث دارد.
عده ای معتقدند یکی از اخلاق حرفه ای در نقل احادیث این بوده است که فرد نسبت به اخذ حدیث حساس بوده و بی مبالات در این مساله نباشد و لذا کثرت نقل از ضعفاء و اعتماد بر روایات مرسله و راویان مجهول، طعن و قدح محسوب می شده است و در این بین شواهدی را نیز اقامه می کنند (بحث عمل مرحوم احمد بن محمد بن عیسی نسبت به احمد بن محمد بن خالد و سهل بن زیاد، ترجمه مثل شیخ و نجاشی در مورد احمد بن محمد بن خالد، سهل بن زیاد، محمد بن خالد برقی و ...، کلمات مرحوم نجاشی در ضمن برخی راویان دیگر و ...)
بنابراین اگر فردی از اجلاء و ثقات (که در مورد او گفته نشده است از ضعفا کثیرا نقل می کرده است و اعتماد بر مجاهیل می کرده است) از فرد دیگری کثرت روایت داشته باشد نشان می دهد که آن فرد کسی نبوده است که ضعیف محسوب می شده و از این راه وثاقت او را استفاده می کنند.
البته عرض کردم که این نیز خود جای بحث و بررسی دارد اما در هر حال حرف بعیدی نیست و شواهد متعددی هم دارد.
ارسالها: 72
موضوعها: 9
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
8
سپاس ها 6
سپاس شده 67 بار در 40 ارسال
9-آذر-1393, 15:03
(آخرین تغییر در ارسال: 9-آذر-1393, 15:27 توسط اعلایی.)
استاد معظم حاج سید جواد آقا شبیری در مورد دلالت اکثار روایت اجلاء بر وثاقت مروی عنه رساله ای نوشته اند که در آن به ادله مختلف این امر و موارد استثناء اشاره شده است. مراجعه به این رساله میتواند برای دوستان مفید باشد.
ارسالها: 10
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: آذر 1392
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 3 بار در 3 ارسال
نقل اجلا وقتی مفید اطمینان به صدور روایت باشد تفصیل بین روایات اعتقادی و فروع ندارد زیرا آنچه مورد اهمیت بوده اعتماد به نقل شخص بوده و اینکه دروغگو نیست
ارسالها: 23
موضوعها: 5
تاریخ عضویت: آبان 1393
اعتبار:
0
سپاس ها 1
سپاس شده 3 بار در 2 ارسال
آقای اعلایی لطفا آدرس مقاله استاد سید جواد شبیری را بفرمایید کجا چاپ شده است؟
ارسالها: 76
موضوعها: 11
تاریخ عضویت: بهمن 1392
اعتبار:
2
سپاس ها 69
سپاس شده 37 بار در 28 ارسال
با سلام
بعید به نظر می رسد که اکثار نقل از یک منقول عنه فقط در باب مستحبات و مکروهات و یا فقط در باب اعتقادیات باشد لذا فرض مذکور عملا اتفاق نمی افتد.
ارسالها: 1,035
موضوعها: 431
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 502
سپاس شده 198 بار در 172 ارسال
دو نکته در مورد مباحث مطرح شده :
1-اکثاراجلاء تقریبات متعددی دارد که در بعضی اطمینان شرط است و در بعضی چون از باب حجیت شهادت ثقه است اطمینان در آن شرط نیست فلذا همانطور که استاد اعلایی فرموده اند به جزوۀ استاد شبیری مراجعه شود .
2-در بسیاری از موراد اکثار در امور فرعی و الزامی نیز اتفاق افتاده است و تعدادش بیش از آن حدی است که بتوان در آن تشکیک کرد .