13-بهمن-1393, 15:03
در بحث حیض گفته شده که عادت مقدم بر تمییز با صفات است و تمییز با صفات مقدم بر أقراء نساء است. آیا هر سه أماره و طریق اند و هیچ کدام حکم واقعی نمی تواند باشد؟
حال اگر أماره باشند و ما در موضوع یک أماره شک کنیم مثلا زنی عادتش را فراموش کند و نمی داند مثلا عادتش 5بوده یا 8 روز . در این فرض آیا مثل اصل سببی و مسببی برخورد می کنیم و با استصحاب حیض در دو ماه قبل مقدار عادت را به دست می آوریم و با تحقق موضوع أماره ی اول به أماره ی اول عمل می کنیم ؟ یا اینکه أماره ی دوم مقدم بر جریان أماره ی با موضوع استصحابی است؟
حال اگر أماره باشند و ما در موضوع یک أماره شک کنیم مثلا زنی عادتش را فراموش کند و نمی داند مثلا عادتش 5بوده یا 8 روز . در این فرض آیا مثل اصل سببی و مسببی برخورد می کنیم و با استصحاب حیض در دو ماه قبل مقدار عادت را به دست می آوریم و با تحقق موضوع أماره ی اول به أماره ی اول عمل می کنیم ؟ یا اینکه أماره ی دوم مقدم بر جریان أماره ی با موضوع استصحابی است؟