13-آذر-1393, 17:19
به نام خدا
یکی از نکات مهمی که استاد چندین بار تاکید کرده اند، مطالعه و دقت و تفکر قبل از کلاس است.
بنابر این مناسب است در قالب مباحثه و هم فکری مطالبی را که استاد در جلسات بعدی مطرح خواهند کرد در اینجا بنویسیم و بررسی کنیم.
مورد بعدی از مطهرات که مرحوم سید یزدی مطرح می کنند، زوال عین نجاست از حیوانات و باطن انسان است.
با توجه به اینکه ادله این دو دسته (حیوانات و باطن انسان) از یکدیگر جداست، مناسب است جداگانه طرح، و بررسی بشود.
متن مرحوم سید چنین است:
العاشر من المطهرات زوال عين النجاسة أو المتنجسعن جسد الحيوان غير الإنسان بأي وجه كان سواء كان بمزيل أو من قبل نفسه فمنقار الدجاجة إذا تلوث بالعذرة يطهر بزوال عينها و جفاف رطوبتها و كذا ظهر الدابة المجروح إذا زال دمه بأي وجه و كذا ولد الحيوانات الملوث بالدم عند التولد إلى غير ذلك. (لینک به کتابخانه فقاهت)
دهم از مطهرات زوال عين نجاست يا متنجس است از جسد حيوان، غير انسان به هر نحو كه بوده باشد خواه كسى آن را زائل كند يا از پيش خود زائل شود، پس منقار مرغ هر گاه ملوّث به عذره شود پاك مىشود به زوال عين آن و خشك شدن رطوبت آن و هم چنين هر گاه پشت حيوانات مانند اسب و استر و حمار مجروح شود و خون بيايد همين كه خونش زائل شود به هر نحو كه باشد پاك مىشود و هم چنين فرزند حيوانات كه ملوّث به خون زاييدن مىشوند، همين كه زائل شد پاك مىشوند.
دسته بندی بحث:
استاد محترم معمولا مطهرات را در چهار مقام مورد بررسی قرار می دهند:
مقام اول: اصل تشریع مطهریت زوال عین از حیوان
مقام دوم: شرائط تطهیر
مقام سوم: ما یتطهر بهذا المطهر
مقام چهارم: خلل و شکوک
در این موضوع، فقط به مقام اول می پردازیم، دوستان لطفا مباحث مربوط به مقام های دیگر را در ارسال های دیگر مطرح نمایند.
یکی از نکات مهمی که استاد چندین بار تاکید کرده اند، مطالعه و دقت و تفکر قبل از کلاس است.
بنابر این مناسب است در قالب مباحثه و هم فکری مطالبی را که استاد در جلسات بعدی مطرح خواهند کرد در اینجا بنویسیم و بررسی کنیم.
مورد بعدی از مطهرات که مرحوم سید یزدی مطرح می کنند، زوال عین نجاست از حیوانات و باطن انسان است.
با توجه به اینکه ادله این دو دسته (حیوانات و باطن انسان) از یکدیگر جداست، مناسب است جداگانه طرح، و بررسی بشود.
متن مرحوم سید چنین است:
العاشر من المطهرات زوال عين النجاسة أو المتنجسعن جسد الحيوان غير الإنسان بأي وجه كان سواء كان بمزيل أو من قبل نفسه فمنقار الدجاجة إذا تلوث بالعذرة يطهر بزوال عينها و جفاف رطوبتها و كذا ظهر الدابة المجروح إذا زال دمه بأي وجه و كذا ولد الحيوانات الملوث بالدم عند التولد إلى غير ذلك. (لینک به کتابخانه فقاهت)
دهم از مطهرات زوال عين نجاست يا متنجس است از جسد حيوان، غير انسان به هر نحو كه بوده باشد خواه كسى آن را زائل كند يا از پيش خود زائل شود، پس منقار مرغ هر گاه ملوّث به عذره شود پاك مىشود به زوال عين آن و خشك شدن رطوبت آن و هم چنين هر گاه پشت حيوانات مانند اسب و استر و حمار مجروح شود و خون بيايد همين كه خونش زائل شود به هر نحو كه باشد پاك مىشود و هم چنين فرزند حيوانات كه ملوّث به خون زاييدن مىشوند، همين كه زائل شد پاك مىشوند.
دسته بندی بحث:
استاد محترم معمولا مطهرات را در چهار مقام مورد بررسی قرار می دهند:
مقام اول: اصل تشریع مطهریت زوال عین از حیوان
مقام دوم: شرائط تطهیر
مقام سوم: ما یتطهر بهذا المطهر
مقام چهارم: خلل و شکوک
در این موضوع، فقط به مقام اول می پردازیم، دوستان لطفا مباحث مربوط به مقام های دیگر را در ارسال های دیگر مطرح نمایند.