19-آذر-1393, 21:51
ذیل عنوان تبعیت چندین مورد بررسی می گردد که یکی از این موارد تبعیت آلات تغسیل در طهارت است، در این بحث چندین نکته حائز اهمیت است:
نکته1: لزوم بررسی جداگانه هر یک از آلات غسل.
از آن جا که در ادله عنوانی کلی که شامل همه آلات غسل بشود وجود ندارد، لازم است که در بررسی این موارد به تفصیل و تعداد آلات، آن ها را مورد ارزیابی قرار دهیم؛ آلات غسلی که محل کلام هستند عبارتند از ده مورد:
1. مغسل.
2. لباس میت.
3. پارچه ای که بر عورت میت قرار داده می شود.
4. دست غاسل.
5. سایر چیزهایی که متعلق به غاسل بوده و در هنگام غسل معمولا با میت و یا آب غسل ملاقات پیدا می کنند، مانند: لباس و کفش و انکشتر و مقداری از بدن او.
6. ظروف و ابزاری که به واسطه آن آب برمی دارند و روی میت می ریزند.
7. کیسه و صابون.
8. مجرای آب (مجرایی که آب از آن عبور می کند تا بیرون ریخته شود).
9. اطراف و کناره های مغسل که معمولا آب به آن ها نیز ترشح می کند.
10. شخص کمک کننده به غاسل(المعین للغاسل).
هر یک از این موارد ده گانه در چهار مقام بررسی می شود:
• مقام اول: اثبات اصل تشریع (به نحو موجبه جزئیه در مقابل سلب کلی).
• مقام دوم: شرایط مطهر.
• مقام سوم: ما یتطهر به.
• مقام چهارم: خلل.
نکته 2:در رابطه با نجاست میت 4 قول وجود دارد که تنها طبق دو قول یعنی کسانی که میت را نجس و منجس می دانند( اعم از اینکه رطوبت مسریه را شرط بدانند یا ندانند) این بحث قابل طرح است.
نکته 3: اینکه در مجوع ادله ای که ذکر می شود( تقریبا 9 مورد)
استاد روی سیره مانور داده و بقیه ادله را مخدوش می دانند که با یادگیری این ادله 9 گانه ذیل مقام تشریع مورد اول( طهارت مغسل)، استدلال و مناقشات سایر موارد از آلات تغسیل نیز روشن می شود. که در خصوص این امر می توانید به تقریرات جمع بندی این جلسات مراجعه بفرمایید.
نکته1: لزوم بررسی جداگانه هر یک از آلات غسل.
از آن جا که در ادله عنوانی کلی که شامل همه آلات غسل بشود وجود ندارد، لازم است که در بررسی این موارد به تفصیل و تعداد آلات، آن ها را مورد ارزیابی قرار دهیم؛ آلات غسلی که محل کلام هستند عبارتند از ده مورد:
1. مغسل.
2. لباس میت.
3. پارچه ای که بر عورت میت قرار داده می شود.
4. دست غاسل.
5. سایر چیزهایی که متعلق به غاسل بوده و در هنگام غسل معمولا با میت و یا آب غسل ملاقات پیدا می کنند، مانند: لباس و کفش و انکشتر و مقداری از بدن او.
6. ظروف و ابزاری که به واسطه آن آب برمی دارند و روی میت می ریزند.
7. کیسه و صابون.
8. مجرای آب (مجرایی که آب از آن عبور می کند تا بیرون ریخته شود).
9. اطراف و کناره های مغسل که معمولا آب به آن ها نیز ترشح می کند.
10. شخص کمک کننده به غاسل(المعین للغاسل).
هر یک از این موارد ده گانه در چهار مقام بررسی می شود:
• مقام اول: اثبات اصل تشریع (به نحو موجبه جزئیه در مقابل سلب کلی).
• مقام دوم: شرایط مطهر.
• مقام سوم: ما یتطهر به.
• مقام چهارم: خلل.
نکته 2:در رابطه با نجاست میت 4 قول وجود دارد که تنها طبق دو قول یعنی کسانی که میت را نجس و منجس می دانند( اعم از اینکه رطوبت مسریه را شرط بدانند یا ندانند) این بحث قابل طرح است.
نکته 3: اینکه در مجوع ادله ای که ذکر می شود( تقریبا 9 مورد)
استاد روی سیره مانور داده و بقیه ادله را مخدوش می دانند که با یادگیری این ادله 9 گانه ذیل مقام تشریع مورد اول( طهارت مغسل)، استدلال و مناقشات سایر موارد از آلات تغسیل نیز روشن می شود. که در خصوص این امر می توانید به تقریرات جمع بندی این جلسات مراجعه بفرمایید.