1-بهمن-1393, 02:05
(آخرین تغییر در ارسال: 1-بهمن-1393, 02:12 توسط محمد الامین.)
بسمه تعالی
سلام علیکم
این بحث در دو محل ثمره دارد :
• در احکام نگاه و لمس که متوجه خود شخص به تنهایی است
• در نهی از منکر
با توجه به این دوثمره محل نزاع در دو ناحیه قرار دارد. اول حس شهوت یا محبت نزد خود شخص ـ که هر دو علم حضوری هستند ـ و دیگر تشخیص این در مورد دیگران که علم حصولی و از علوم وهمیه است . برای محل اول باید تعریف دقیقی از شهوت و محبت ارائه کرد و برای محل بحث دوم باید به بیان آثار ولوازم آن مانند تقبیل، مصافحه ، اعتناق و ... پرداخت که البته چون احراز حرمت در نهی از منکر شرط است باید ضابطه قطعی یا معتبر باشد .
اشکال نشود که علم حضوری خطا ناپذیر است و هر شخصی عالم به نفس خود می باشد ؛ چراکه حس های مختلف برای هر کسی مشخص و روشن است اشکال در این است که عنوان شهوت و محبت به چه معنایی هستند ؟ تا روشن شود برکدام حس صادق اند .
سلام علیکم
این بحث در دو محل ثمره دارد :
• در احکام نگاه و لمس که متوجه خود شخص به تنهایی است
• در نهی از منکر
با توجه به این دوثمره محل نزاع در دو ناحیه قرار دارد. اول حس شهوت یا محبت نزد خود شخص ـ که هر دو علم حضوری هستند ـ و دیگر تشخیص این در مورد دیگران که علم حصولی و از علوم وهمیه است . برای محل اول باید تعریف دقیقی از شهوت و محبت ارائه کرد و برای محل بحث دوم باید به بیان آثار ولوازم آن مانند تقبیل، مصافحه ، اعتناق و ... پرداخت که البته چون احراز حرمت در نهی از منکر شرط است باید ضابطه قطعی یا معتبر باشد .
اشکال نشود که علم حضوری خطا ناپذیر است و هر شخصی عالم به نفس خود می باشد ؛ چراکه حس های مختلف برای هر کسی مشخص و روشن است اشکال در این است که عنوان شهوت و محبت به چه معنایی هستند ؟ تا روشن شود برکدام حس صادق اند .