2-اسفند-1393, 09:02
با عرض سلام خدمت آقای خطیب توانا
برای اشکال فوق یک پاسخ حلی به ذهن می رسد و یک پاسخ نقضی:
پاسخ نقضی آن این است که اگر این اشکال وارد باشد، حجیت عقل که یکی از منابع اربعه احکام است هم زیر سوال خواهد رفت و استدلال اصولیین در باب مستقلات عقلیه به همین استدلال است که الشارع من العقلاء بل رئیسهم...
پاسخ حلی اشکال مذکور آن است که اگر مساله ای سیره عقلاء بما هم عقلاء باشد، و از عقل خالص ناشی شده باشد، دقت بیشتر شارع در آن خلاف فرض است زیرا اگر مساله ای از عقل خالص خالی از اوهام و خیالات ناشی شود، فرض دقت بیشتر در آن مطرح نیست.
برای اشکال فوق یک پاسخ حلی به ذهن می رسد و یک پاسخ نقضی:
پاسخ نقضی آن این است که اگر این اشکال وارد باشد، حجیت عقل که یکی از منابع اربعه احکام است هم زیر سوال خواهد رفت و استدلال اصولیین در باب مستقلات عقلیه به همین استدلال است که الشارع من العقلاء بل رئیسهم...
پاسخ حلی اشکال مذکور آن است که اگر مساله ای سیره عقلاء بما هم عقلاء باشد، و از عقل خالص ناشی شده باشد، دقت بیشتر شارع در آن خلاف فرض است زیرا اگر مساله ای از عقل خالص خالی از اوهام و خیالات ناشی شود، فرض دقت بیشتر در آن مطرح نیست.