1-آبان-1391, 11:11
در تعارض برخی می گویند یک حدیث مرجحات دلالی دارد منظور از مرجحات دلالی چیست؟
درخواست توضیح: مرجحات دلالی
|
|||
1-آبان-1391, 11:11
در تعارض برخی می گویند یک حدیث مرجحات دلالی دارد منظور از مرجحات دلالی چیست؟
1-آبان-1391, 17:10
سلامـ
[/color]ترجيح دلالى: برترى روايتى بر روايت ديگر به جهت ظهور و دلالت آن.مرجّحات (چيزهايى كه موجب ترجيح دليلى بر دليلى ديگر مىگردند) سه گونهاند:مرجّحات باب تعارض (--> تعادل و تراجيح)، مرجّحات باب تزاحم (--> تزاحم) و مرجّحات باب ظواهر. ترجيح به يكى از مرجّحات نوع سوم را- كه موجب تقديم ظهور يكى از دو دليل بر ظهور دليل ديگر مىگردد- ترجيح يا جمع دلالى گويند (--> مرجّح). فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج2، ص: 446
2-آبان-1391, 14:23
(1-آبان-1391, 17:10)عالم نوشته: سلامـ با تشکر از عنایت شما لطفا برای مرجح دلالی چند مثال بزنید
21-آبان-1391, 19:54
مرجحات دلالى، به ترجيح اظهر بر ظاهر برمىگردد.
برخى از موارد ترجيح به سبب مرجحات دلالى عبارت است از: 1. ترجيح دليل خاص بر عام؛ 2. ترجيح دليلى كه قدر متيقن در مقام تخاطب مىباشد؛ 3. ترجيح دليلى كه مورد آن خاص است بر دليلى كه مورد آن عموميت دارد؛ 4. ترجيح دلالت وصفى بر دلالت اطلاقى؛ 5. ترجيح تخصيص بر نسخ؛ 6. ترجيح دليلى كه از تخصيص آن استهجان در تخصيص مانند تخصيص اكثر پيش مىآيد، هرچند كه نسبت ميان دو دليل، عموم و خصوص من وجه باشد. فرهنگ نامه اصول فقه، ص720
19-بهمن-1391, 21:40
(آخرین تغییر در ارسال: 22-بهمن-1391, 17:02 توسط سید محمود فریمانه.)
مرجحات باب الظواهر ینقسم الی اقسام:
1- المرجحات الشخصیه: فیما اذا کان هناک قرائن شخصیه کتقدیم ظهور الرمی فی رمی السهم علی ظهور الاسد فی الحیوان المفترس( لا یدخل تحت ضابط عام) 2-المرجحات النوعیه: مثل ترجیح ظهور العام علی المطلق عند بعض و ترجیح مفهوم الغایة علی مفهوم الشرط و... 3- المرجحات الصنفیه: ای تقدیم صنف من المرجحات علی صنف آخر وان کانا من نوع واحد:مثل تقدیم ظهور اللفظ فی المجاز الراجح علی ظهوره فی المجاز المرجوح: مثل : حمل الاسد علی الرجل الشجاع دون الرجل الابخرو...، به نقل از اصطلاحات الاصول مشکینی با اندک تصرف. اما بعضی از مواردی که آقای وکیلی به نقل از فرهنگ نامه اصول فقه مطرح کردند در حقیقت ترجیح نیست، بلکه عرف به نظر ابتدائی بین آنها جمع می کند، وترجیح فرع بر تعارض وتحیر ابتدائی است. | |||
|