13-ارديبهشت-1394, 17:54
مبنایی نیز آیت الله العظمی شبیری دارند که ایشان مدلول لفظ ثقه را امامی عادل می دانند. توضیح مختصر آن نیز این است که منظور از ثقه ابراز واجد شرایط بودن راوی است یعنی ائمه رجال با این لفظ می خواهند بگویند که فرد مذکور هیچ مشکلی نسبت به آنچه در روایت و خبر او مهم است ندارد و روشن است که مذهب فرد نیز جزو مسائلی است که در روایت و خبر موثر است. لذا اگر جایی کسی را مطلقا توثیق کردند و مذهب او را معین نکردند معنای آن امامی بودن فرد نیز هست.
مبنایی نیز مرحوم بحرالعلوم دارند که ایشان می فرمایند چون مرحوم نجاشی در صدد جمع آوری مولفین شیعه بوده است و استطرادا به کسانی که شیعه نیستند اما در مذهب شیعه یا به نفع آن کتابی نوشته اند پرداخته شده است لذا هر کسی را تصریح به مذهب او نکرده است جزو مولفین شیعه محسوب می شده است.
مبنایی نیز مرحوم بحرالعلوم دارند که ایشان می فرمایند چون مرحوم نجاشی در صدد جمع آوری مولفین شیعه بوده است و استطرادا به کسانی که شیعه نیستند اما در مذهب شیعه یا به نفع آن کتابی نوشته اند پرداخته شده است لذا هر کسی را تصریح به مذهب او نکرده است جزو مولفین شیعه محسوب می شده است.