30-آبان-1394, 08:15
سلام
اجماع اگر چه به معنای اتفاق همه علماء بر نظر واحد در مساله ای خاص است اما در نزد شیعه به هر اتفاقی که بتوان از آن نظر معصوم علیه السلام را کشف کرد اجماع اطلاق می شود.
کسی در این مساله شک ندارد که اگر قول معصوم علیه السلام با دلیل قطعی یا ظنی معتبر کشف شود حجت است و کسی هم منکر این نیست که ممکن است گاهی از اتفاق عده ای از علماء نظر معصوم علیه السلام کشف شود.
آنچه در اجماع مهم و محل بحث است ارائه بیانی است که بتوان با آن ملازمه دائمی بین اتفاق عده ای از علماء و قول معصوم علیه السلام را کشف کرد تا به این وسیله اجماع نیز یکی از ادله محسوب شود.
هم چنانکه برخی از علماء بحث را صغروی مطرح کرده اند و در مورد اتفاق و اجماعی که کاشف از رای معصوم است بحث کرده اند.
به همین دلیل راه های متعددی برای اثبات تلازم بین اجماع و نظر معصوم علیه السلام بیان شده است از جمله:
1. اجماع دخولی
2. اجماع بنابر قاعده لطف
4. اعتبار اجماع بر اساس روایات (مطابق این بیان اجماع دلیل ظنی معتبر بر کشف از قول معصوم علیه السلام یا حکم واقعی است)
3. اجماع بر اساس حدس
که راه سوم خود منشعب به بیانات مختلفی در حدود 10 بیان است.
1. از جمله بیان مرحوم آیت الله صدر
2. بیان حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی
3. کشف اجماع از اتفاق و مشهورات اهل سنت
4. بیان مرحوم آیت الله خویی
و ...
قسمت دوم سوال شما برای بنده روشن نشد. منظور از چگونگی ارتباط با آنها یعنی چه؟
اجماع اگر چه به معنای اتفاق همه علماء بر نظر واحد در مساله ای خاص است اما در نزد شیعه به هر اتفاقی که بتوان از آن نظر معصوم علیه السلام را کشف کرد اجماع اطلاق می شود.
کسی در این مساله شک ندارد که اگر قول معصوم علیه السلام با دلیل قطعی یا ظنی معتبر کشف شود حجت است و کسی هم منکر این نیست که ممکن است گاهی از اتفاق عده ای از علماء نظر معصوم علیه السلام کشف شود.
آنچه در اجماع مهم و محل بحث است ارائه بیانی است که بتوان با آن ملازمه دائمی بین اتفاق عده ای از علماء و قول معصوم علیه السلام را کشف کرد تا به این وسیله اجماع نیز یکی از ادله محسوب شود.
هم چنانکه برخی از علماء بحث را صغروی مطرح کرده اند و در مورد اتفاق و اجماعی که کاشف از رای معصوم است بحث کرده اند.
به همین دلیل راه های متعددی برای اثبات تلازم بین اجماع و نظر معصوم علیه السلام بیان شده است از جمله:
1. اجماع دخولی
2. اجماع بنابر قاعده لطف
4. اعتبار اجماع بر اساس روایات (مطابق این بیان اجماع دلیل ظنی معتبر بر کشف از قول معصوم علیه السلام یا حکم واقعی است)
3. اجماع بر اساس حدس
که راه سوم خود منشعب به بیانات مختلفی در حدود 10 بیان است.
1. از جمله بیان مرحوم آیت الله صدر
2. بیان حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی
3. کشف اجماع از اتفاق و مشهورات اهل سنت
4. بیان مرحوم آیت الله خویی
و ...
قسمت دوم سوال شما برای بنده روشن نشد. منظور از چگونگی ارتباط با آنها یعنی چه؟