امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 1 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال: تنافی در کلام اخوند در بحث اجتماع امرونهی
#3
اولا: یک مقدمه مطویه را سائل فرض کرده است و آن اینکه تنها راه وجود حکم فعلی وجود امر بالخصوص به جاهل است در حالیکه این مقدمه غلط است و این چنین نیست که تنها راه وجود حکم فعلی وجود امر بالخصوص به جاهل باشد بلکه می توان حکم فعلی برای جاهل قاصر را از اطلاق خطابات اولیه و اینکه جهل عقلا مانع توجه تکلیف به جاهل نیست کشف کرد یا حتی ممکن است بتوانیم مثل خطابات قانونیه را تصویر کنیم البته این نکته را هم باید توجه کرد که حکم فعلی در کلام آخوند حکم منجز نیست حکم منجز را ایشان فعلی من جمیع جهات تعبیر می کند و از همین حکم فعلی می شود کشف ملاک کرد
و ثانیا: در محل بحث، یعنی نماز در دار غصبی تزاحم بین ملاک غصب و ملاک صلات است و مرحوم آخوند می فرمایند در صورت غلبه ملاک امر، نماز صحیح است آخر تنبیه اول صفحه 174 کفایه را ملاحظه فرمایید و این خود یک بحث مستقلی جدای از بحث کشف ملاک است.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: تنافی در کلام اخوند در بحث اجتماع امرونهی - توسط دلیل - 30-دي-1394, 19:50

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مراد مرحوم اخوند از علت تامه بودن علم اجمالی و فعلی نشدن تکلیف به خاطر مشکل در معلوم خیشه 0 103 1-خرداد-1402, 19:19
آخرین ارسال: خیشه
  دلیل قول به عدم تداخل اسباب از منظر مرحوم اخوند خیشه 0 1,094 26-اسفند-1398, 15:45
آخرین ارسال: خیشه
  شبهه جریان استصحاب در موضوعات در کلام مرحوم آخوند محیا 0 2,993 19-ارديبهشت-1395, 21:48
آخرین ارسال: محیا
  اشکال:  دفع اشکال دوم اخوند به نظریه ی ترتب این عمار 0 2,885 3-آذر-1394, 08:54
آخرین ارسال: این عمار
  تبیین کلام صاحب کفایه در ملاک باب اجتماع و نقد آن سید حسین منافی 0 4,571 24-شهريور-1392, 12:00
آخرین ارسال: سید حسین منافی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان