امتیاز موضوع:
  • 3 رای - 3.67 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مبانی اصولی آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله
#12
بحث کاملی از آیت الله شبیری زنجانی دامت برکاته راجع به وجه حجیت اجماع و اجماع مدرکی
بررسي اعتبار اجماع
يكي از مباحث مطرح شده در اصول كه در موارد بسياري در فقه كاربرد دارد مسأله اجماع و شرايط اعتبار آن است.
نظر متأخرين
متأخرين دوره‏هاي اخير گفته‏اند: يكي از شرايط اعتبار اجماع اين است كه اجماع، مدركي يا محتمل المدركيه نباشد. زيرا اگر بدانيم يا احتمال دهيم كه مجمعين به استناد آيه يا روايت يا دليل عقلي خاصي فتوا داده‏اند، در اين صورت نظر ما در مورد آن مدرك خاص، از يكي از دو حال زير خارج نيست:
1. آن مدرك از نظر ما تمام و مقبول است؛
2. مدرك مورد نظر مورد مناقشه ما مي‏باشد.
در صورت اول، خود آن مدرك دليل مسأله است و ضمن آنكه بود و نبود اجماع نقشي در مقبوليت آن از نظر ما نخواهد داشت، خود اجماع نيز دليل تعبدي جداگانه‏اي محسوب نمي‏شود. و در صورتي كه مدرك اجماع از نظر ما صلاحيت استناد نداشته و مورد مناقشه باشد، باز اجماع مقبول نخواهد بود. زيرا در اين صورت، اتفاق و اجماع علماء در مسأله‏اي كه مستند آن مخدوش است و فقط احتمال صحت آن وجود دارد معتبر نيست، زيرا هر گاه اصل (مستند اجماع) مخدوش باشد، فرع نيز اعتبار ندارد؛ همچنان كه در شهادت‏هاي معمولي هنگامي كه كسي به استناد چيزي شهادت مي‏دهد، چنانچه معلوم شود آن چيز صلاحيت استناد ندارد، شهادت وي مقبول واقع نمي‏شود.
نظر استاد مدظله
ما از آقايان سوال مي‏كنيم: به نظر شما دليل اعتبار اجماع غير مدركي چيست و چنانچه مدركي در دست نباشد و ندانيم فقها و مجمعين به استناد چه دليلي بر حكم مسأله اتفاق كرده‏اند، به چه دليل آن اجماع و آن حكم را معتبر مي‏دانيد؟ آيا فقها و مجمعين را مصون از خطا مي‏دانيد؟
اگر بگوييد: آنان اشتباه نمي‏كنند و به همين دليل حكم مورد اتفاق و اجماع آنان را در اجماع غير مدركي معتبر مي‏دانيم، مي‏پرسيم: پس چرا در اجماع مدركي يا محتمل المدركية آنان را جايز الخطا دانسته و اجماع و اتفاق نظر آنان را فاقد اعتبار به حساب مي‏آوريد؟
و اگر قائل هستيد كه آنان ممكن الخطا هستند ليكن در عين حال معتقديد: در مواردي كه حكم واقعي بر ما مخفي شده، علام الغيوب آنان را از اشتباه و خطا حفظ مي‏فرمايد ـ و به عبارت ديگر، در واقع بر اين باوريد كه تنها ادله قابل مناقشه به دست ما مي‏رسد، ولي ادله‏اي كه از سوي خداي متعال در خفا قرار مي‏گيرد غير قابل مناقشه است، به طوري كه در چنين مواردي اگر ادله مستند كلام مجمعين به دست ما هم برسد، اصلاً در آن مناقشه‏اي نخواهيم داشت ـ ما عرض مي‏كنيم: اين مطلب صرف ادعاست و دليلي بر آن قائم نمي‏باشد.
به نظر ما نه غير مدركي بودن اجماع دليل اعتبار اجماع است و نه مدركي يا محتمل المدركية بودن آن نقشي در عدم اعتبار اجماع داشته و ضرري به اعتبار آن مي‏زند. زيرا تنها و عمده دليل حجيت اجماع، تقرير معصوم مي‏باشد.
اگر اصحاب مجتهدي فتواي او را در شرايطي كه محذوري براي ردّ آن نداشته باشد، در حضور وي براي ديگران نقل كنند و او سكوت نمايد، اين سكوت و تقرير، علامت امضا و نشانه موافقت اوست. اين مطلب عيناً در مورد معصوم‏عليه السلام صادق است. هنگامي كه گروهي از فقها در زمان معصوم فتوايي بدهند و از ناحيه امام‏عليه السلام ردعي صورت نپذيرد، اين سكوت و تقرير براي اثبات اعتبار فتوا و نظر مجمعين كفايت مي‏كند و تفاوتي بين ذكر و عدم ذكر مستند فتوا از سوي مجمعين وجود ندارد.
روشن است كه اعتبار فتوا از يك سو وابسته به احراز اتصال آن به زمان معصوم، و از سوي ديگر مشروط به آن است كه فتوا، محل ابتلاي مردم و عام البلوا باشد. سكوت و عدم الردع نيز در صورتي نشان از امضاي نظر مجمعين دارد كه به دليل تقيه صورت نگرفته باشد.
بنابراين، در فروعاتي كه برخي از آنها حتي يك مرتبه تحقق نيافته و طرح آنها صرف تمرين و ممارست علمي است، اتصال آنها به زمان معصوم احراز نمي‏شود و به همين دليل، عدم ردع معصوم در آنها دليل حجيت آنها نخواهد بود.
همچنان كه اگر سكوت به خاطر تقيه باشد، دلالتي بر اعتبار و امضاي فتوايي كه در مرآي و منظر ائمه‏عليه السلام بوده نخواهد داشت.
بديهي است كه آن بزرگواران در طول حدود دويست و شصت سال، فرصت‏هاي فراواني براي بيان نظر خود داشته‏اند و نبايد پنداشت كه در تمام آن مدت پيوسته در خلوت و جلوت در حال تقيه بوده‏اند.
اين نكته را نيز نبايد از نظر دور داشت كه مورد بحث عبارت از اجماعي است كه مدركي براي آن ذكر شده كه نفياً و اثباتاً بر چيزي دلالت ندارد. بنابراين در مواردي كه مدرك اجماع در معنايي ظاهر و روشن است و در عين حال، فقها و مجمعين بر خلاف آن فتوا داده‏اند ـ كه از آن كشف مي‏شود دليل خاصي بر خلاف ظاهر اين مدرك وجود داشته و به همين جهت آنان از ظهور آن رفع يد كرده و بر خلاف آن فتوا داده‏اند ـ مطلب ديگري است كه مربوط به اعراض مشهور مي‏شود و بحث جاري متوقف بر طرح ابحاث آن نمي‏باشد.
همچنين يادآور مي‏شويم كه بحث صرفاً كبروي است، يعني محل بحث عبارت از موردي است كه صغراي اجماع محرز بوده و ترديدي در تحقق آن وجود نداشته باشد. بنابراين، مواردي كه اجماع مطرح شده ثابت نيست، خارج از مورد بحث خواهد بود. ناگفته پيداست كه احراز اتصال به زمان معصوم و تحقق صغرا گرچه در مواردي بسيار دشوار به نظر مي‏رسد، ليكن نبايد آن را غير ممكن دانست.
وقتي انسان مثلاً در همين مسائل مورد بحث، تعداد زيادي كتاب را نگاه مي‏كند و متوجه مي‏شود كه اين مسائل محل ابتلا بوده و پيوسته در همه ازمنه مورد بحث و نظر فقهاء بوده است، بر فرض هم كه قطع پيدا نكند بالاخره به رضاي معصوم اطمينان پيدا مي‏كند. زيرا مسائل محل ابتلا را حتي به علم عادي نيز نمي‏توان گفت كه معصوم از آن مطلع نبوده است. چرا كه اموري كه در جامعه بر خلاف شرع پياده مي‏شود و همه مردم از آن آگاه هستند، ممكن نيست معصوم از آن بي اطلاع باشد. لذا اگر مانعي مثل تقيه در كار نباشد، سكوت او دليل بر امضا و رضايت او خواهد بود. و براي اعتبار فتوا همين مقدار از اطمينان كافي به نظر مي‏رسد، همان طور كه در مورد خود روايات وقتي تا اين اندازه به صدور آن اطمينان پيدا مي‏شود، آن را حجت مي‏دانيم.
درس نکاح سال هفتم درس 729 با اندکی تصرف
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: مبانی اصولی آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله - توسط مهاجر - 4-بهمن-1393, 11:25
RE: - توسط حجت - 21-بهمن-1393, 00:47

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Lightbulb استصحاب در شبهات حکمیه از نظر آیت الله شبیری 83068 5 7,974 28-آبان-1399, 22:27
آخرین ارسال: 1972392352
  نکته علمی:  یکی از مصادیق نظارت ادله در بحث حکومت(درکلام حضرت آیه الله زنجانی) 81023 0 2,752 16-دي-1396, 12:57
آخرین ارسال: 81023
  بررسی اشکال کلی برقول کشف از نظر آیة الله العظمی شبیری محیا 0 3,683 7-خرداد-1394, 15:48
آخرین ارسال: محیا
  نکته علمی:  نظر آیة الله العظمی شبیری دربیع ما یملک و مالا یملک در یک معامله واحد0 محیا 0 3,466 7-خرداد-1394, 15:46
آخرین ارسال: محیا
  اشکال:  اشکال به عدم جریان برائت در شبهات حکمیه مطابق نظر آیت الله زنجانی دام ظله مترقب 2 6,753 16-آذر-1393, 21:04
آخرین ارسال: HAMZEH
  مساله جدید: روش شناسی فقاهت ایت الله موسس(حایری) قربانی 0 4,424 3-آذر-1393, 19:20
آخرین ارسال: قربانی
  اشکال:  تعریض به مبنای آقای زنجانی در العلة لا تخصص سید محمود فریمانه 2 7,567 21-آبان-1393, 08:31
آخرین ارسال: دلیل

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان