عدم حجیت اجماع منقول از باب ظن خاص
به نظر جناب استاد حضرت آیت الله شبیری زنجانی دامت برکاته اجماع منقول از باب ظن خاص حجت نمی باشد زیرا بسیاری از موارد نقل اجماع مبتنی بر حدسیاتی است که از نظر ما مورد قبول نمی باشد و از طرفی ادله حجیت خبر واحد شامل مواردی از این قبیل نمی باشد. البته اگر کسی قائل به مبنای انسداد باشد می تواند از باب انسداد قائل به حجیت اجماع منقول شود که البته آنهم ممکن است شرائط خاصی داشته باشد مثلا ممکن است قائل به انسداد حجیت ظن معتنا بهی که معارض نداشته باشد را قبول داشته باشد بنابر این اجماع منقول هم اگر باعث ظن قوی باشد و معارض نداشته باشد حجت خواهد بود.
به نظر جناب استاد حضرت آیت الله شبیری زنجانی دامت برکاته اجماع منقول از باب ظن خاص حجت نمی باشد زیرا بسیاری از موارد نقل اجماع مبتنی بر حدسیاتی است که از نظر ما مورد قبول نمی باشد و از طرفی ادله حجیت خبر واحد شامل مواردی از این قبیل نمی باشد. البته اگر کسی قائل به مبنای انسداد باشد می تواند از باب انسداد قائل به حجیت اجماع منقول شود که البته آنهم ممکن است شرائط خاصی داشته باشد مثلا ممکن است قائل به انسداد حجیت ظن معتنا بهی که معارض نداشته باشد را قبول داشته باشد بنابر این اجماع منقول هم اگر باعث ظن قوی باشد و معارض نداشته باشد حجت خواهد بود.