6-مهر-1395, 12:52
(27-دي-1393, 17:21)شیخ خوئی نوشته: با سلام.
ظاهرا بیان استاد معظم مورد قبول سائر فقهاء نیز است. چون مراد دیگران از لبی بودن اجماع و اخذ به قدر متیقن آن، در همان فرض دوم است. ولی در فرض اول که اجماع معقدی دارد، اخذ به اطلاق آن مورد قبول اصحاب خواهد بود؛ چراکه مانعی از اخذ به اطلاق معقد نداریم. و اینکه برخی فقهاء به طور مطلق فرموده اند در اجماعات قدر متیقن اخذ شود، اطلاق مرادشان نبوده و همان فرض دوم منظورشان است. فالنزاع بین الاصحاب و الاستاذ المعظم لفظی. والله العالم.
با سلام
نزاع لفظی نیست زیرا مشهور علماء در اخذ به مطلقات بسیار باز عمل می کنند و توجه زیادی به اینکه مطلقات دارای قدر متیقن هستند و منشا قدر متیقن هم تناسبات حکم و موضوع است نه فقط قدر متیقن در مقام تخاطب نمی شود. در حالی که در تمسک به اجماعات قدر متیقن گیری می نمایند. و این در حالی است که جناب استاد در موارد زیادی به خاطر قدر متیقن ناشی از تناسبات حکم و موضوع و... به مطلقات تمسک نمی کنند پس نزاع لفظی نیست و در میزان تمسک به مطلقات لفظی بین طرفین اختلاف وجود دارد.