امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 1 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
درخواست توضیح: منظور از قطع در رسائل
#7
به نام حضرت دوست
سلام
تشکر از دو بزرگواری که در این بحث شرکت کردند و تا حدودی به من اطلاعاتی دادن.
اما یه گله خیلی کوچیک. خواهشا یه خورده آروم تر. این قده لحن تند به نظرم لازم نیست. من فقط پایه هفتم هستم. یه نیم سال تا الان فقط رسائل خوندم. تنها کار من در زندگی خوندن رسائل نبوده. ولی همین که ارزش گذاشتم و این قدر از آن را خوندم (البته به ظاهر شاید بیشتر لازم باشه ولی در حد وسع خودم ...) نشون دهنده علاقه من به دروس حوزه است. (نرفتم تلخیص بخونم، نرفتم فقط برای امتحان، جرات داشتم و ایرادات خودم رو در انجمن مطرح کردم و ...)
می خوام بگم اگه من توانایی کافی داشتم که این گونه سوال طرح نمی کردم. که نخواستم توضیحات بدم که یعنی یاد گرفتم. خوبه که خودم هم گفتم این تحلیل های من است که احتمال زیاد می دهم درست نباشه. لذا انتظار زیادی از مطالب من نبود.
بازم از حضور شما عزیزان در این بحث و توجه به آن تشکر می کنم. لیکن چیزی که است روند و سابقه حضور در انجمن های زیا دیگه علمی و غیر علمی تجربه به من داده که بیشتر وقتها باید انتظار داشت سطح بحث ها این گونه باشه. یعنی خیلی کم پیش می آد که سوال کننده بتونه دقیق و بدون توضیحات اضافی سوال خودش رو واضح برسونه. یا اینکه بتونه دقیق متوجه جوابها بشه. (اگه نیاز بود نمونه های زیادی در این زمینه می تونم به حضور شما عزیزان معرفی کنم و البته این تا حدود زیادی به نگاه از انجمن بر می گرده. اینجا قرار نیست سایت، وبلاگ، صفحه ثبت مطلب و ... باشه. بلکه قراره جایی برای ارتباطهای دو یا چند طرفه باشه و کاربران بیشترین آزادی رو دارن. حتی از صفحات اجتماعی هم بیشتر و در بحثهای علمی این شکل رو زمانی که استفاده می کنیم باید انتظار غیر دقیق بودن رو داشت. و البته تا حدود قابل قبولی بی انضباطی، اسپم و تکرار و کپی و ...)
منم گفتم که خیلی از حواشی رو خوندم. ولی متاسفانه آشنا نبودن با طرز بیان رسائل سبب این سوء فهم شده. انتظار من از شما بزرگواران این است که جوری توضیح دهید که این سوء فهم من باز شود و از بین برود. نه توبیخ که آقا چرا این جوری و اون جوری.
جناب ریحان که می فرمایید در کتاب مظفر بوده است بحث قطع. خوب من گفتم که چرخیدم تو نرم افزار و چیزی پیدا نکردم. شما خواهشا آدرس دقیق بدهید. و حتی بالاتر اگر امکانش است مقداری از آن بحث رو که بیشتر ارتباط با مفهوم قطع داره اینجا بیاورید که من بیشتر آشنا بشوم.
جناب عالم که من رو به خوندن شرح تشویق می کنید نام کتاب، صفحات آن را و حتی اگه امکانش بود مقداری از مطالب آن را ایجا بگذارید. این رو واقعا از شما دو عزیز خواهش می کنم. همچنان که در وهله اول در این بحث شرکت کردید اکنون هم به یه طلبه که در این زمینه علاقه مند است و نیاز به کمک داره راهنمایی کنین.
جناب ریحان، لپ کلام و مطلب رو شما در نکته چهارم گفتین که بسیار خوب بود که از نکته بندی استفاده کردید و خیلی باعث مفید بودن جواب شما شد.
جواب شما این بود:
چهارم: ملاک قطع طریقی و قطع موضوعی، قطع به حکم یا موضوع نیست بلکه نوع دخالت آن و موثر بودن آن در حکم است.

گاهی قطع به موضوع یا حکم، هیچ اثری در حکم ندارد و تنها کاشف از تحقق موضوع یا حکم است در این صورت قطع طریقی است (این قطع فقط و فقط جنبه اثباتی دارد و نقشی در ثبوت حکم ندارد) و گاهی قطع در موضوع حکم اخذ شده است. (حال چه قطع به موضوع یا قطع به حکم). و از آنجا که نسبت حکم به موضوع نسبت معلول به علت است بنابراین هر آنچه در موضوع اخذ شود جزئی از علت خواهد بود و قطعی هم که در موضوع اخذ می شود در ثبوت حکم موثر است.
فکر میکنم با این بیان متوجه ظن موضوعی و طریقی هم بشوید.

لیکن خواهشا همین مطلب رو با توضیحات و مثال های بیشتری توضیح دهید. من هم که گفتم جایی که می گویند این مایع خمر است و قطع طریقی اینجا لحاظ موضوعی نمی شود و لحاظ حکمی می شود. این عبارت با عبارت شما که می فرمایید قطع اینجا جنبه اثباتی دارد و نقشی در ثبوت حکم ندارد یعنی چی؟ واقعا متوجه نمی شم تفاوت این کلام شما با کلام من چیست؟ (جنبه اثبات یا ثبوت رو در زمینه حکم بیان بفرمایید خواهشا)

قطع در موضوع حکم اخذ شده چگونه ممکن است بشود قطع به حکم با وجود آنکه قطع به موضوع حکم است؟ و تنها قطع به موضع نباشد؟
نسبت حکم به موضوع نسبت معلول به علت است رو خواهشا مقداری توضیح بفرمایید.
قطعی که در موضوع اخذ می شود در ثبوت حکم موثر است، یعنی اینکه این حکم بالفعل (نه بالقوه) وجود پذیرفته و اجرا می شود؟
آیا مگه غیر از این هم است؟ یعنی آیا داریم قطعی که در موضوع حکم اخذ بشود و در ثبوت حکم موثر نباشد؟ خوب چه نیازی به گفتن است؟ آیا محض روشن شدن مطلب است؟ که اگه این طور است از اول چرا در زمینه ثبوت حکم و اثبات حکم و اینها مطلبی نیامده است.
خواهشا در مورد این مسئله بیشتر توضیح بفرمایید. و یا اگر کتابی و حاشیه ای و ... است خواهشا خواهشا خواهشا لطف بفرمایین بیان کنین.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
منظور از قطع در رسائل - توسط 1234rahimi - 9-بهمن-1394, 19:08
RE: منظور از قطع در رسائل - توسط 1234rahimi - 9-بهمن-1394, 19:17
RE: منظور از قطع در رسائل - توسط 1234rahimi - 9-بهمن-1394, 19:36
RE: منظور از قطع در رسائل - توسط 1234rahimi - 9-بهمن-1394, 19:45
RE: منظور از قطع در رسائل - توسط عالم - 10-بهمن-1394, 12:48
RE: منظور از قطع در رسائل - توسط 1234rahimi - 10-بهمن-1394, 17:36
RE: منظور از قطع در رسائل - توسط عالم - 12-بهمن-1394, 12:50

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مساله جدید: تقریری از مباحث اصول شیخ انصاری برای فهم بهتر رسائل عابدی اردکانی 4 12,962 29-دي-1395, 20:08
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  نکته علمی:  ویژگی های امر ارشادی در رسائل مهدی قنبریان 5 11,754 16-دي-1395, 22:32
آخرین ارسال: montazere14
  شروح کتاب رسائل مرحوم شیخ 83068 2 9,113 13-آذر-1395, 11:53
آخرین ارسال: 83068
  جبران ضعف مدرک قاعده میسور در رسائل رضا اسکندری 0 4,377 13-بهمن-1393, 20:03
آخرین ارسال: رضا اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان