به نظر می رسد مساله صور مختلف داشته باشد
تاره: روایتی به نظر ما ظهور در مطلبی دارد یا مجمل است ولی می بینیم مشهور( مراد شهرت قدمایی است) برای حکمی به آن استدلال کرده اند خب اینجا مطلب همان است که برادر عزیز اقای امین گفته اند
تاره می دانیم که شهرتی در مساله است و روایتی هم در مساله است ولی نمی دانیم که فتوای اصحاب مستند به این روایت بوده یا خیر اصلا دلالت روایت را به مطلب تام میدانند یا خیر یا شاید در دلالت مطلب تفصیلی قائل بوده اند یا ناظر به مورد خاصی می دانسته اند یا آنها هم آن را مجمل می دانسته اند یا اصلا ظهور آنرا مثل ما می فهمیده اند - در این فرض در حقیقت اصحاب به روایت عمل نکرده اند بحث دیگر ی مطرح است که اعراض اصحاب موجب ضعف سند می شود یا خیر--- خب در اینجا مسلم ضعف دلالت حدیث جبران نمی شود و مطلب همان است که برادر عزیز آقای وکیلی فرمودند
ممکن است گفته شود شما شهرت قدمایی متصل به معصوم را حجت می دانید چه ثمره ای دارد که مستند به دلالت این روایت باشد یا خیر
می گوییم خب اولا ممکن است دلالت روایت در صورت اثبات استناد عمل به آن ما را در فروعات و اطلاق گیری از روایت کمک کند مثلا اگر اصحاب روایت را جور دیگر فهمیده باشند آن ظهور ثمراتی دارد که در فتاوای مشهور منعکس نشده باشد ولی ما با عمل به دلالت روایت طبق فهم مشهور به اطلاق آن عمل می کنیم
ثانیا و طبق احتمال ثانی ممکن است گفته شود که اصحاب روایت را مثل ما فهمیده اند ولی چرا عمل نکرده اند به خاطر دلیل دیگری که داشته اند نه اینکه این روایت را حجت نمی دانسته اند بلکه به خاطر تخییری بودن قدما در عمل به روایت یا وجوه دیگر در ترجیح بین روایات یا مطابق احتیاط بودن دلیل دیگر- خب در این فرض ما که روایت را قبول داریم و دلالت آن مطابق نظر مشهور در فهم روایت معنا میکنیم در تعارض روایت طبق مباین خود در تعارض عمل خواهیم کرد
تاره: روایتی به نظر ما ظهور در مطلبی دارد یا مجمل است ولی می بینیم مشهور( مراد شهرت قدمایی است) برای حکمی به آن استدلال کرده اند خب اینجا مطلب همان است که برادر عزیز اقای امین گفته اند
تاره می دانیم که شهرتی در مساله است و روایتی هم در مساله است ولی نمی دانیم که فتوای اصحاب مستند به این روایت بوده یا خیر اصلا دلالت روایت را به مطلب تام میدانند یا خیر یا شاید در دلالت مطلب تفصیلی قائل بوده اند یا ناظر به مورد خاصی می دانسته اند یا آنها هم آن را مجمل می دانسته اند یا اصلا ظهور آنرا مثل ما می فهمیده اند - در این فرض در حقیقت اصحاب به روایت عمل نکرده اند بحث دیگر ی مطرح است که اعراض اصحاب موجب ضعف سند می شود یا خیر--- خب در اینجا مسلم ضعف دلالت حدیث جبران نمی شود و مطلب همان است که برادر عزیز آقای وکیلی فرمودند
ممکن است گفته شود شما شهرت قدمایی متصل به معصوم را حجت می دانید چه ثمره ای دارد که مستند به دلالت این روایت باشد یا خیر
می گوییم خب اولا ممکن است دلالت روایت در صورت اثبات استناد عمل به آن ما را در فروعات و اطلاق گیری از روایت کمک کند مثلا اگر اصحاب روایت را جور دیگر فهمیده باشند آن ظهور ثمراتی دارد که در فتاوای مشهور منعکس نشده باشد ولی ما با عمل به دلالت روایت طبق فهم مشهور به اطلاق آن عمل می کنیم
ثانیا و طبق احتمال ثانی ممکن است گفته شود که اصحاب روایت را مثل ما فهمیده اند ولی چرا عمل نکرده اند به خاطر دلیل دیگری که داشته اند نه اینکه این روایت را حجت نمی دانسته اند بلکه به خاطر تخییری بودن قدما در عمل به روایت یا وجوه دیگر در ترجیح بین روایات یا مطابق احتیاط بودن دلیل دیگر- خب در این فرض ما که روایت را قبول داریم و دلالت آن مطابق نظر مشهور در فهم روایت معنا میکنیم در تعارض روایت طبق مباین خود در تعارض عمل خواهیم کرد